Waarom je voldoende vocht moet opnemen bij warm weer

woensdag 5 augustus 2020 - 12:43
Ook bij heel warm weer gaat luisteraar Febe uit Kortemark graag joggen. Je zweet dan harder, wat wil zeggen dat je ook meer moet drinken: "Maar waarom zweet je eigenlijk? En hoe veel meer moet je drinken bij warm weer?" Dermatoloog Thomas Maselis, woordvoerder voor de orde van dermatologen en venerologen, weet het antwoord.

We zweten omdat ons lichaam z'n temperatuur continu moet blijven handhaven. In de zweetklieren zal het vocht verdampen en opnieuw condenseren. Dit zorgt voor een koelend effect. Zweetklieren komen voor over de hele huid, maar in handen, voeten en oksels zijn de meeste zweetklieren aanwezig. Er zijn twee soorten zweetklieren:

  • Exocriene zweetklieren zijn er om de temperatuur van ons lichaam te regelen. Bij koorts, inspanning of emotie gaan we meer zweten om zo het lichaam zo snel mogelijk af te koelen.
  • Apocriene zweetklieren zijn de zweetklieren die in onze oksel en in de lies zitten. Deze klieren zitten in een haarzakje. Deze klieren treden in werking in functie onder invloed van geslachtshormonen. Als het zweet(vocht) in contact komt met bacteriën kan dit een geurtje veroorzaken. De geur kan ook voor aantrekkingskracht tussen partners zorgen.

Drinken

Vocht zorgt voor een schone blaas en nieren. Via urine voeren we afvalstoffen af. Bovendien hebben onze hersenen ook vocht nodig. We blijven alerter als er voldoende vocht is. Daarnaast is vocht belangrijk voor onze temperatuurregeling. Als dat verstoord geraakt, zijn we sneller moe en kunnen we ons minder goed concentreren.

Wacht niet tot je dorst hebt

Per dag verliezen wij gemiddeld één liter vocht. Bij intensieve inspanningen kan dat tot zeven liter oplopen. Je zweetklieren moeten dan extra hard hun best doen om de warmte te condenseren waardoor de zweetklieren kunnen overlopen. Dan zien we vocht op de huid.

Tijdens warme dagen zullen we sneller zweten en moeten wij ook iets meer drinken. Onze nieren zijn onze warmteregulators. Als het lichaam extra vocht nodig heeft, zullen de nieren dat vocht tijdelijk onttrekken aan de urine om het probleem tijdelijk op te lossen. De nieren sturen wel een ‘ik heb dorst’-signaal naar onze hersenen. We moeten niet op dat signaal wachten, want dorst is al een indicatie van uitdroging.

Je kan ook extra vocht opnemen door in warme dagen waterrijke vruchten te eten. Tomaten bijvoorbeeld bestaan voor 90% uit water. In de zomer eten we ook meer fruit. Neem nu een watermeloen of een sinaasappel: die vruchten bevatten veel water en dat telt ook.

Natrium

Als je een half uurtje gaat lopen, dan zullen er geen tekorten ontstaan in de natuurlijke vochtbalans. Ga je de Mont Ventoux beklimmen, dan kan je weliswaar in de problemen komen. Als we intensief sporten, verliezen we niet alleen vocht, maar ook natrium. Bij serieuze inspanningen moeten beide tekorten worden aangevuld. 

Natuurlijk bronwater is uit zichzelf al aangelengd met bepaalde hoeveelheden natrium of mineralen. Sporters drinken ook sportdrankjes die met extra natrium zijn aangelengd om het tekort te compenseren. Zo’n sportdrankje geeft niet alleen een boost aan vocht en natrium, maar ook een extra shot suiker en energie.

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!