Riadh Bahri: "Vliegtuigen kunnen kerosine dumpen als veiligheidsmaatregel, maar dat komt niet als een stortvloed naar beneden"

woensdag 24 februari 2021 - 16:07
Het vliegtuig dat zaterdag een noodlanding maakte op de luchthaven van Luik dumpte eerst 40.000 kilogram kerosine in de buurt van Verviers. Het toestel van Boeing richtte eerder al schade aan in Nederland toen er brokstukken van de motor naar beneden vielen. David Van Ooteghem belde in 'Spits' met Riadh Bahri, luchtvaartexpert van VRT NWS en piloot in opleiding.

Het vliegtuig dat zaterdag schade aanrichtte in het Nederlandse Meerssen en Maastricht liet ook in ons land iets achter. Geen brokstuk, maar wel 40.000 kg kerosine. "Het gaat inderdaad om hetzelfde vliegtuig", zegt Riadh Bahri, luchtvaartexpert van VRT NWS. "Het toestel was opgestegen op de luchthaven van Maastricht. Kort na het opstijgen kreeg het motorproblemen en verloor het onderdelen. Het vliegtuig maakte een noodlanding op de luchthaven van Luik, maar moest eerst een deel van zijn brandstof dumpen."

Veiligheidsmaatregelen

Het lozen van kerosine is een veiligheidsmaatregel. "Niet per se voor explosiegevaar, maar wel voor het gewicht. Een vliegtuig heeft namelijk een maximum landingsgewicht. Een net opgestegen vliegtuig heeft veel kerosine aan boord en weegt dus meer. Als het vliegtuig toch te zwaar zou landen, bestaat de kans dat het niet op tijd kan remmen. Of dat het door z'n landingsgestel gaat."

We mogen niet focussen om het negatieve. Er vliegen elke dag zoveel vliegtuigen rond zonder problemen.

Riadh Bahri, luchtvaartexpert VRT NWS

Brandstof lozen

"Het toestel heeft eerst nog wat rondjes boven Verviers gemaakt, om te proberen nog wat brandstof op te gebruiken. Normaal dumpt een vliegtuig, indien nodig, kerosine op een veilige hoogte boven de zee, maar in uitzonderlijke omstandigheden kan het ook boven bewoond gebied." Zaterdag gebeurde dat op 10.000 voet, zo'n drie kilometer hoogte, in de buurt van Verviers. "Dan zal dat niet zoals een emmer water neergevallen zijn. Het zal eerder een lichte nevel zijn, maar dat kan ook irritatie veroorzaken. Het blijft kerosine. Ik zou geen jerrycan over mijn moestuin gieten! Vorig jaar was er in Los Angeles ook een vliegtuig dat kerosine moest lozen. Het deed dat tot op enkele honderden meters van de grond. Toen viel het wel als een emmer water uit de lucht." Maar dat is dus zeer uitzonderlijk.

Is Boeing nog wel betrouwbaar?

De laatste tijd komt Boeing wel vaker in het nieuws met problemen aan zijn vliegtuigen. "Als journalist kan je dat wat nuanceren. Enkel wat fout loopt, komt in het nieuws. Alles wat goed loopt, haalt het nieuws niet. We mogen niet focussen om het negatieve. Er vliegen elke dag zoveel toestellen rond zonder problemen. En daarbij, reizen is nu toch afgeraden."

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!