Steeds meer mensen op citytrip in Kortrijk

dinsdag 17 september 2019 - 07:45
Michaël Janart
Foto: Stad Kortrijk
De stad Kortrijk krijgt steeds meer toeristen op bezoek. In vijf jaar tijd steeg het aantal overnachtingen met een kwart. Opvallend ook: het zijn steeds meer mensen die op citytrip komen en dus geen zakentoeristen.

Een citytrip naar Kortrijk wordt steeds populairder. Vorig jaar overnachtten bijna 130.000 toeristen in één van de Kortrijkse logies. De toeristen blijven gemiddeld twee nachten slapen. In totaal steeg het aantal overnachtingen daardoor met een kwart in vergelijking met vijftien jaar geleden. Het zijn vooral andere Belgen en Duitsers die op bezoek komen in Kortrijk, gevolgd door Nederlanders, Britten en Fransen. Maar opvallend: ruim één op de tien toeristen komt niet uit één van de buurlanden. 

Influencers inschakelen

De stijgende populariteit van Kortrijk als vakantiebestemming komt er niet zo maar. De stad investeerde fors, onder meer in reportages in kranten en tijdschriften. Kortrijk kwam ook een paar keer aan bod op de Franse televisie én er kwam een Kortrijkse variant van de bekende Nederlandse pocketreisgids "Time to Momo". Schepen van Toerisme Arne Vandendriessche: "Uit onderzoek weten we dat die publicaties hun vruchten afwerpen, dus willen we daar de komende jaren verder op inzetten, ook in andere landen. Vanaf december contacteren we enkele bekende influencers, beroemdheden op internet, zodat ze hun volgers warm kunnen maken voor onze mooie, hippe stad.”

(Lees verder onder de foto) 

Streefdoel: dubbel zo veel toeristen

Vroeger moest Kortrijk vooral teren op zakentoerisme, maar sinds enkele jaren is dat veranderd. Ongeveer 60% van alle bezoekers komt nu in hun vrije tijd naar de stad en nog maar 40% voor hun job. Vroeger was die verhouding omgekeerd. Vorig jaar waren er in totaal bijna 250.000 overnachtingen in Kortrijk. De bedoeling is dat aantal nu te verdubbelen. Schepen Vandendriessche: "Het aantal Duitse toeristen is gedaald, die trend willen we doen keren. We blijven ook sterk inzetten op de Franse markt. In 2019 verwachten we een grote stijging van het aantal toeristen uit Frankrijk. Maar we blijven meten omdat we enkel centen willen uitgeven aan zaken die werken.”

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!