Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

consument

björn soenens gaat door

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

radio2 natuurweekend

Afbeelding van het programma: de inspecteur

de inspecteur

Alles wat je moet weten om de energiecrisis te overleven

consument

ma 17 okt. - 11:50

We zitten met zijn allen in hetzelfde schuitje. Hoe moeten we die hoge energieprijzen blijven betalen? Er is jammer genoeg geen simpel antwoord. De Inspecteur doet wél een poging om je zo goed mogelijk te helpen. Op deze pagina vind je alles wat je moet weten over je factuur, waar je zoal terecht kan met je vragen en hoe je zo goed mogelijk kan omgaan met de crisis. Zet alvast je thermostaat komende winter een paar graden lager en lees verder voor nog meer goede raad. 
gas
© unsplash

om te beginnen: hoe goed ben je op de hoogte van de energiecrisis? 

Wat weet jij over de energiecrisis? Doe de test van De Inspecteur!

face it: energie wordt voorlopig alleen maar duurder

De prijzen voor energie bereiken voorlopig elke dag opnieuw een record. Dus moeten we er alles aan doen wat we kunnen om onszelf zo goed mogelijk te informeren: hoe zit het met die contracten en onze factuur? En vooral: hoe kunnen we zo veel mogelijk besparen? 

Video: De Inspecteur beantwoordt veel gestelde vragen over energiecontracten

Podcast WinWin: hoe kies ik nu een energiecontract

de schuldige? corona en de oorlog in Oekraïne

Hoe werden gas en elektriciteit ineens zo duur? De boosdoeners zijn corona en de oorlog in Oekraïne.

Na de coronacrisis steeg de vraag naar energie wereldwijd waardoor de prijzen stegen. In februari 2022 was er dan ook nog inval van Rusland in Oekraïne. Dat zette de internationale markten nog meer onder druk, zeker omdat Poetin er alles aan doet om de gasprijs zo hoog mogelijk te houden. En de prijs van gas beïnvloedt ook de prijs voor grijze en groen stroom. Hier lees je hoe dat komt. 

Wind en zon worden toch niet duurder? Waarom betaal je ook meer voor groene stroom?
 

(lees verder onder de foto en ontdek je consumentenrechten en besparingstips) 

zonnepanelen
© unsplash

zonnepanelen

je energiecontract onder de loep genomen

De Inspecteur krijgt veel vragen over energiecontracten. Wat mag een leverancier wel en niet doen? Mag die plots een hoger voorschot aanrekenen of je contract overzetten naar een variabel tarief? En hoe zit het de berekening van je eindafrekening? 

Hoe wordt de eindafrekening voor energie berekend? "Leveranciers kunnen niet sjoemelen"

Video: elke maand je werkelijke verbruik betalen, het kan maar wat is het voordeel? 

CREG adviseert om voorschotfactuur te verhogen: "Maar aanvaard niet zomaar het voorstel van je leverancier"

Video: wat mogen energieleveranciers wel en niet doen?

Let op: laat je niet zomaar een energiecontract aansmeren via deur-aan-deurverkoop

Leveranciers pakken uit met 'interessante kortingen' om je over de streep te trekken. Let daar niet te veel op. Aan kortingen zijn heel strenge voorwaarden verbonden. Soms krijg je die pas nadat je twee jaar klant blijft.

— Sven Pichal, De Inspecteur

stel vragen aan je leverancier 

Energieleveranciers zijn nog altijd niet makkelijk bereikbaar. Ze kunnen de grote stroom aan klachten gewoonweg niet aan. Velen schrapten zelfs tijdelijk hun online contactformulier en zijn alleen nog telefonisch bereikbaar. Eén goede raad: geef het niet op. Zij moeten je informeren over je rechten. 

Krijg je echt geen gehoor? Ga zeker eens kijken op de speciale infopagina van de FOD Economie. Misschien vind je daar toch het antwoord op je vraag. 

Heb je een vraag over je energiecontract? De Inspecteur wijst de weg

lees ervaringen van anderen 

Veel luisteraars kruipen in hun pen en mailen De Inspecteur met klachten en verhalen. Het kan waardevol zijn om deze verhalen te lezen. Misschien herken je je wel in een verhaal of in een vraag. 

Jean-Pierre is al 50 jaar vaste klant bij Engie, maar krijgt nu een plots een variabel contract. "Ik val uit de lucht"

Mega verdedigt torenhoge voorschotfacturen bij De Inspecteur na stortvloed aan klachten: "Om klant te beschermen"

Luminus smeert honderden klanten ongevraagd een energiecontract aan: Luisteraar Fran getuigt hoe dat gebeurt

Eneco maakt een bocht na klacht van De Inspecteur: "Contract van 13.000 klanten wordt dan toch niet aangepast"


(lees verder onder de foto voor concrete besparingstips) 

Door je thermostaat goed in te stellen, kan je veel besparen
© canva

Door je thermostaat goed in te stellen, kan je veel besparen

Je bespaart flink op je factuur als je ze de verwarming 's ochtends een uur later opzet, en je ze 's avonds een uur vroeger afzet

— Sven Pichal, De Inspecteur

raadpleeg de ombudsdienst voor energie

Kan je je energieleverancier moeilijk bereiken of heb je het gevoel dat je niet geholpen wordt, dan kan je met je klachten terecht bij de Ombudsdienst voor Energie. Zij beschermen de rechten van de consument op vlak van energie. 

Video: bekijk de vragensessie over je energiefactuur met ombudsman Eric Houtman

Ombudsman energie vraagt overheid meer te doen: "Prijsregulering mag geen taboe zijn"

besparingstips van luisteraars

De verwarming een uur vroeger afzetten, je thermostaat goed afstellen, slim koken en een goed geplande vakantie tijdens de koudste wintermaanden, zijn maar enkele van jullie eenvoudige maar heel praktische tips. 

Hoe ga je zuiniger om met energie? Dit zijn de beste tips van Radio 2-luisteraars

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet