Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

  • Antwerpen

mis niets!

Aha!

Radio 2 stelt voor

consument

Erop uit

De Inspecteur pleit al jaren voor een ombudsdienst voor de bouw, nu springen ook andere partijen op de kar: "de tijd is er rijp voor"

wo 18 mei - 9:00

Zo'n drie jaar geleden pleit Sven Pichal voor een ombudsdienst voor de bouwsector. De Inspecteur van Radio 2 doet dat omdat hij te veel schrijnende bouwverhalen hoort die maar niet opgelost geraken. "In het jaarverslag van 2021 van de Consumentenombudsdienst pleiten we nu voor hetzelfde", zegt Pieter-Jan De Koning. De staatssecretaris voor Consumentenbescherming gaat er werk van maken.

Het pleidooi van De Inspecteur voor een aparte ombudsdienst voor de bouwsector valt drie jaar geleden niet in dovemansoren.

Toenmalig federaal minister van Consumentenzaken Nathalie Muylle (CD&V) neemt zijn vraag serieus. Ze zit samen met alle partners uit de sector. Maar er komt alleen een brochure met informatie voor de kandidaat-(ver)bouwer. Die is nog altijd te raadplegen op de website van de FOD Economie. Een ombudsdienst is er nog altijd niet.

Maar die moet er komen, zegt de Consumentenombudsdienst nu in haar jaarverslag van 2021. "Als ik naar de dossiers kijk die we in 2021 bij de Consumentenombudsdienst te verwerken kregen, steken klachten in de bouwsector er met kop en schouders bovenuit", zegt Pieter-Jan De Koning van de Consumentenombudsdienst.

Als ik naar de dossiers kijk die we in 2021 bij de Consumentenombudsdienst te verwerken kregen, steken klachten in de bouwsector er met kop en schouders bovenuit.

— Pieter-Jan De Koning, Consumentenombudsdienst

Grootse sector maar geen eigen ombudsdienst

De Koning ziet de bouwsector heel breed: "Het gaat over alle klussen in en rond het huis. De problemen die we te horen krijgen kan je opsplitsen in twee categorieën: werken die niet goed uitgevoerd worden en werken die helemaal niet uitgevoerd worden."

"Als je kijkt naar de ombudsdiensten in ons land, kun je zeggen dat die goed werken per sector. De energiesector bijvoorbeeld, of de telecomsector. Maar voor de grootse sector van ons land, de bouwsector, blijven we achter op het vlak van ombudsdienst. Vandaar mijn pleidooi voor een ombudsdienst voor de bouw. Die sector verdient er ook zo'n dienst waar alle expertise samen zit."

Een gespecialiseerde ombudsdienst kan een grote meerwaarde bieden, vindt De Koning. "Niet alleen voor de consument, maar ook voor de sector. Iedereen moet goed beseffen wat de voordelen zijn van buitengerechtelijke geschillenregeling. Wij zoeken naar een oplossing voor een probleem op een snelle, efficiënte en laagdrempelige manier.”

De bouwsector is een van de grootste economische sectoren van het land, dus het is extra jammer dat daar geen aparte ombudsdienst voor bestaat.

— Pieter-Jan De Koning - Consumentenombudsdienst

De Bleeker gaat er werk van maken

De Inspecteur legt de kwestie voor aan Eva De Bleeker (Open Vld), staatssecretaris voor Consumentenbescherming. Zij is zich ervan bewust dat bouwproblemen een issue zijn. "Heel veel mensen weten niet waar terecht kunnen met hun bouwprobleem. Er is nood aan een efficiëntere manier om zulke problemen op te lossen.”

De Bleeker is volop in overleg met de bouwsector om te bekijken wat de mogelijkheden zijn. "Vorig jaar waren er al gesprekken, en toen merkte ik dat de sector er zelf ook oor naar heeft. De komende weken zijn er nieuwe gesprekken gepland. Ik heb er een goed oog in dat de ombudsdienst er komt."

Een ombudsdienst voor de bouw is echt nodig. Je voelt dat de tijd rijp is, dus ik ga er ook van uit dat het zal lukken.

— Eva De Bleeker, staatssecretaris voor Consumentenbescherming

"Zo snel mogelijk"

Een timing wil de staatssecretaris er nog niet op plakken. "Maar ik wil wel dat het zo snel mogelijk gebeurt, want ik zie dat veel geschillen die bij de Consumentenombudsdienst binnenkomen over de bouwsector gaan. Bij een aparte ombudsdienst, met experten ter zake, kan de behandeling nog vlotter verlopen dan dat vandaag gebeurt.”

De staatssecretaris kondigt bij De Inspecteur ook aan dat ze de Wet Breyne, die nu bouwheren beschermt bij nieuwbouw, wil uitbreiden. "Renovaties, verbouwingen en kleine aanpassingen vallen nu niet onder die wet", zegt De Bleeker. "Ik wil dat aannemers en bouwheren daar ook dezelfde garanties en zekerheden krijgen. Op die manier kunnen we optreden tegen bijvoorbeeld overmatige voorschotten of buitensporige clausules."

Meer zoals dit ..

Blijf op de hoogte

& wees als eerste bij voor tickets, meet and greets of gewoon de nieuwe podcasts.

Volg ons op

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet