Top 5:
1.Boni Frost Cribbs (Colruyt) - 2,39 euro/kg
2.EX AEQUO: Carrefour - 1,59 euro/kg en Crownfield (Lidl) – 2,39 euro/kg
4.Kellogg’s Frosties - 8,18 euro/kg
5.Golden Bridge (Aldi)- 2,39 euro/kg
Cornflakes mét
- Op het eerste gezicht hebben de Frost Cribbs van Boni niets speciaals.
- Ze bevatten 383 kcal en 25 gram suiker per 100 gram. Dat lijkt veel, maar in vergelijking met de andere merken valt dat nog wel mee.
- Crownfield van Lidl heeft de meeste calorieën: 388 per 100 g.
- Carrefour heeft het meeste vet – al gaat dat hier maar om 1 g per 100 g.
- Kellogg’s heeft dan wel de laagste calorieën, maar Frosties hebben wel een spectaculair hoog suikergehalte: 37 gram per 100 gram.
- Dat is dus meer dan één derde suiker, of ruim 6 klontjes per 100 g.
- Het kan nochtans anders: Carrefour maakt hun vlokken met ‘maar’ 24 % suiker en eindigt toch mooi tweede.
Te mijden
- Zelfs die 24% is nog altijd best veel.
- Gesuikerde maïsvlokken zijn dan ook te mijden volgens heel wat voedingsspecialisten.
- In de nieuwe voedingsdriehoek zitten ze in de categorie ‘fantasie-ontbiijtgranen’.
- Ze bevatten veel suiker, maar weinig vezels. Daardoor ben je sneller geneigd om weer te gaan eten.
- Je kiest dus als je kan beter voor volkorenproducten.
- Hebben je kinderen er zin in? Geef ze dan gewone cornflakes (maar 8% suiker!) en laat ze er zelf een beetje suiker op strooien.
- Geen enkel zinnig mens zal er wellicht evenveel suiker aan toevoegen als de producenten van die vlokken.
Vitamines
- Drie van de 5 merken meten zichzelf wel een gezond imago aan door vitamines toe te voegen.
- Bij Golden Bridge gaat het om vitamine E en pantotheenzuur (of vitamine B5).
- Kellogg’s doet het met vitamine H en als enige ook vitamine D.
- Bij Boni is het een hele waslijst aan vitamines: B1, B2, B3, B5, B6, B9, B12 en H.
- Ze kunnen zich de moeite eigenlijk besparen. Gezonde volwassenen en kinderen die gevarieerd eten, hebben die supplementen niet nodig.
- De enigen die er wel iets aan hebben zijn peuters en kleuters onder de 4 jaar. Maar laat de doelgroep van de ontbijtgranen nu net iets ouder zijn…