Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

consument

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

radio2 natuurweekend

Afbeelding van het programma: de inspecteur

de inspecteur

Herinneringskosten > incassobureau

wo 24 jan. - 8:33

Een rekening die per ongeluk onderaan de stapel blijven liggen is, het kan de beste al eens overkomen. Maar vaak wil dat zeggen dat je herinneringskosten moet betalen en na een tijdje komen er zelfs kosten bij van een incassobureau.

Meteen herinneringskosten, mag dat wel? 

Ja. Maar de meeste bedrijven sturen je eerst een gratis herinnering. Maar liefst 90% van de bedrijven die wij ondervroegen sturen minstens de eerste keer dat je een factuur te laat betaalt eerst een gratis herinnering. 

Maar een bedrijf màg je wel meteen extra kosten aanrekenen. Meestal staan die in de Algemene Voorwaarden die je ondertekende toen je een contract afsloot. En als ze daar niet instaan, worden de wettelijke "nalatigheidsinteresten" aangerekend vanaf het moment dat je als klant officieel in gebreke gesteld wordt. 

Mag een bedrijf zelf kiezen hoeveel herinneringskosten ze vragen? 

Ja, maar die kosten mogen niet bovenmatig zijn en ze moeten wederkerig zijn. 

Niet bovenmatig

De kosten die een bedrijf aan een klant aanrekent, mogen niet meer zijn dan de kosten die het bedrijf ongeveer zelf maakt om jou ertoe te brengen om je factuur te betalen. Een herinneringskost van 15€ op een factuur van 3€ kan dus perfect. Maar een herinneringskost van 50€ op een factuur van 500€ is bovenmatig. Dat is meer dan het bedrijf moet investeren om jou de herinnering toe te sturen. 

Als jouw dossier wordt doorgegeven aan een incassobureau kan de extra kost gevoelig stijgen. Dan mag een bedrijf wél een kost van bijvoorbeeld 50€ aanrekenen. Dat is dan het bedrag dat zij moeten betalen aan het incassobureau om achter jouw late betaling aan te komen. En dat mogen zij aan jou doorrekenen als schadevergoeding. Het incassobureau zelf mag geen extra kosten aanrekenen aan jou. 

Bij de bedrijven die wij ondervroegen kostte een eerste betalende herinnering gemiddeld 8,5€ en degene die je dossier na een aantal herinneringen doorgeven aan een incassobureau rekenen daar gemiddeld minstens 50€ voor aan. 

Wederkerig

Dit wil zeggen dat als je bijvoorbeeld een nieuwe zetel koopt, en de leverancier zegt in zijn algemene voorwaarden "Als wij te laat leveren kunnen wij niet aansprakelijk gesteld worden.", dan moet jij ook geen extra kosten betalen als je te laat betaalt. Zélfs al staat dat wel in de voorwaarden. Als het bedrijf zich niet tot bepaalde dingen verbindt ten opzichte van jou, moet jij je ook tot niets verbinden ten opzichte van het bedrijf. 

Incassobureau?!

Vroeger waren er bepaalde incassobureaus die al eens "niet zo fraai" te werk gingen. Maar sinds de bijzondere “incassowet” van 20 december 2002 is er duidelijke regelgeving die het doen en laten van incassobureau's aan banden leggen. 

Incassobureaus mogen bijvoorbeeld niet: 

  • Zelf extra kosten aanrekenen aan jou als schuldenaar
  • Jou de indruk geven dat zij juridische macht hebben
  • Aan de buitenkant van een envelop op eender welke manier aangeven dat het gaat over een schuld of invordering
Meer info hier

Dus tegenwoordig werken incassobureaus vooral in het verlengde van de klantendienst van een bedrijf. Zij proberen op een zo correct mogelijke manier het betalingsprobleem op te lossen en zoveel mogelijk partijen tevreden te stellen. Wees dus niet bang om met hen contact op te nemen. Stel dat een bedrijf jouw betaling is kwijtgeraakt en je dossier doorgeeft aan een incassobureau, dan zal het incassobureau -nadat jij bewijs hebt geleverd van je betaling- bij het bedrijf jouw verloren gegevens opzoeken. Zonder dat je daarvoor extra kosten moet betalen.

En wat als ik het niet eens ben met de extra kosten op mijn factuur?

Je eerste aanspreekpunt is sowieso de consumentenombudsdienst, of eventueel een specifieke ombudsdienst voor de sector van het bedrijf waarmee je het probleem hebt. Daar kunnen ze je ook helpen met de vraag "Is dit nu te veel of niet?". 

Daarnaast ben je altijd het best dat je meteen het bedrag betaalt dat op de originele factuur stond, zonder de extra kosten. Probeer in communicatie te treden met het bedrijf in kwestie, maar als puntje bij paaltje komt is het aan hen om eventuele (gerechtelijke) stappen te ondernemen om die extra kosten van jou te eisen. 

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet