de madammen
Jongeren leren al gamend over het klimaat: "Het helpt om inzicht te krijgen in de problematiek"
wo 11 mrt. - 0:58
“Een klimaatcoach valt onder het aanbod van de FOD Volksgezondheid”, legt Van Gompel uit. “We trekken naar scholen en gaan met de leerlingen van de derde graad aan de slag rond de klimaatverandering. Dat doen we met de edcuatieve webtool 'My2050'. De leerlingen zien een virtueel landschap van een stad in het jaar 2050. En dat is niet toevallig want 2050 is het jaartal dat terugkeert in de doelstellingen van de klimaatakkoorden van Parijs.”
"Leerlingen kunnen via de webtool de klimaatdoelstellingen van 2050 realiseren"
"Tegen 2050 moet de uitstoot van onze broeikasgassen zodanig beperkt zijn dat onze aarde niet meer dan 1.5 graden Celsius opwarmt. Het doel van onze webtool is dat de leerlingen die doelstelling in het spel behalen. Ze krijgen de verschillende sectoren van onze samenleving te zien en maken dus keuzes per sector. De gevolgen van die keuzes, op de samenleving en op het klimaat, krijgen ze dan meteen te zien", legt Van Gompel uit.
Maar zijn de jongeren niet al genoeg geïnformeerd?
“Dat is heel verschillend. Er is ook een verschil in leeftijd", merkt Van Gompel op. "Op de basisscholen wordt er meestal intensief gewerkt rond de klimaatsopwarming. In de middelbare scholen is dat afhankelijk van wie er voor de klas staat en of ze daar aandacht aan willen besteden.”
De webtool verhoogt de betrokkenheid
"De betrokkenheid van de jongeren varieert", stelt Van Gompel vast. "Wat opvalt is dat de jongeren die betrokken zijn, vaak al heel geïnformeerd zijn. Voor de jongeren die niet betrokken zijn, is de klimaatsopwarming nog een beetje een ver-van-hun-bed-show. Maar na de lessen merk ik dat die webtool hen wel echt helpt om inzicht te krijgen in de klimaatproblematiek. Ze zijn meer betrokken en krijgen een stem in het debat. Doordat ze beter begrijpen wat er nodig is in de maatschappij, leren ze ook een gefundeerde mening vormen", zegt Van Gompel.
Wanneer is een les geslaagd?
"Bijna elke keer. Je kan altijd een meerwaarde creëren", benadrukt Van Gompel. "Wat ik ook opmerkelijk vind, is dat de leerlingen bijna elke keer ook een verband leggen met het bredere plaatje. Er zijn heel veel linken met andere fronten en sectoren die ze er ook uithalen", concludeert Van Gompel.