
de inspecteur
Laat je niet phishen! Vanaf maandag 26 april: De Inspecteur phishingspecial op Radio 2
do 22 apr. - 10:00
Phishing is een maatschappelijk probleem, dat zelfs met alle aandacht die er al voor is, nog te veel wordt onderschat. Bij de Ombudsdienst voor financiële diensten zijn vorig jaar een 400-tal phishingdossiers binnengekomen. Dat zijn er maar liefst 172 meer dan het jaar ervoor, een stijging van 78%! In sommige dossiers zijn de slachtoffers al hun spaargeld kwijt.
Het kan iedereen overkomen
De Inspecteur laat getuigen aan het woord, die veel geld verloren na 1 foute muisklik. Magdalena uit Lebbeke verloor 9800 euro door op een valse link van de bank te klikken: “De bank zegt dat ze niks kunnen doen voor mij. Ze verwijten mij dat ik nalatig ben geweest, terwijl ik net op de link heb geklikt omdat ik mijn paparassen in orde wou maken.”
Mieke uit Gent werd slachtoffer van Whatsappfraude: “Voor ik het wist was ik 10 000 euro kwijt. Ik ben met pensioen, maar heb de afgelopen maanden weer gewerkt op de covid-afdeling om mijn verloren spaargeld terug te verdienen.”
Ik ga bijklussen tijdens mijn pensioen om mijn gestolen spaargeld terug te verdienen
Hugo uit Oostende werd opgebeld door iemand die zich voordeed als een bankbediende: “Zijn verhaal was zo geloofwaardig dat ik geen moment heb getwijfeld dat het een oplichter zou kunnen zijn.”
Elien uit Bertem reageerde op een valse sms: “De oplichters hebben met mijn kaart betalingen gedaan in een winkel. Waarom vraagt het gerecht niet gewoon die camerabeelden op? Ik heb het gevoel dat ze het niet serieus nemen.”
De Inspecteur is verbijsterd
Inspecteur Sven Pichal trekt de straat op met een verborgen camera en belt aan bij een aantal Vlamingen. Hij stelt zich voor als een medewerker van de belastingen: “Ik vertelde dat ze dit jaar een aanzienlijke som terugtrekken, maar dat we bij de belastingen niet over de correcte rekeninggegevens beschikken. Hetzelfde scenario als in een populaire phishingmail die nu de ronde doet.”
Sven moet weinig moeite doen om het vertrouwen te winnen. Op 6 pogingen lukt het hem 3 keer om een foto te maken van de voor- en achterkant van een bank- of kredietkaart. Hij krijgt ook een nadrukkelijke dankjewel dat de belastingen daarvoor tot aan de deur komen. “Ik was erg verrast dat je zo snel het vertrouwen kan winnen van nietsvermoedende mensen om toch erg persoonlijke informatie los te krijgen,” zegt De inspecteur.
Ik ben erg verrast dat je zo snel het vertrouwen kan winnen van mensen om erg persoonlijke informatie los te krijgen
Radio 2 brengt phishing een hele week onder de aandacht
De Madammen onderzoeken waarom we blijven klikken op verdachte links, en hoe we onze kinderen kunnen beschermen tegen phishers. Spits kijkt een onderzoek in van bankenfederatie Febelfin over de bekendheid van phishing bij de mensen. Want weet iedereen wel waarover het gaat? De Inspecteur gaat na wat de banken kunnen doen, hoe het parket en de politie zich kunnen organiseren om phishers te vatten, en vraagt aan de minister van Justitie Vincent Van Quickenborne om daar dringend een prioriteit van te maken.
De prins uit Afrika
De urgentie om phishing aan te pakken is groot. De criminelen worden steeds beter in het oplichten van mensen, want ook de technologie staat niet stil. Het verhaal van de prins uit Afrika die ons een erfenis wil schenken is achterhaald. De criminelen zitten dicht bij ons, ze zijn op de hoogte van de actualiteit en spelen daar snel op in om ons te misleden. Alle instanties blijken achter de feiten aan te hollen. Er moet iets gebeuren, en wel nu.
De Phishingspecial van Radio 2, vanaf maandag 26 april, een hele week lang bij De Inspecteur, De Madammen, Spits en op radio2.be. Samen met Febelfin.