Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

  • Antwerpen

mis niets!

Aha!

Radio 2 stelt voor

consument

Erop uit

“O nee, ik kan mijn energiefactuur niet betalen!” Dit moet je doen om nog meer kosten te vermijden

di 17 mei - 4:40

Het is een heftig jaar voor onze portemonnee, zeker voor wie nu de afrekeningsfactuur voor gas en elektriciteit in de bus krijgt. Veel mensen kunnen die gewoon niet betalen. “Toch hoef je als klant niet meteen te panikeren”, zeggen de energieleveranciers. “We zijn soepel met afbetalingsplannen. Maar het is heel belangrijk dat je ons daarvoor zelf contacteert.”

Gemiddeld voor 1000 euro

Een rondvraag van De Inspecteur bij de energieleveranciers maakt duidelijk dat veel Belgen vandaag een afbetalingsplan aangereikt krijgen door hun leverancier.

Bij Engie bijvoorbeeld is het aantal aanvragen voor afbetalingsplannen verdubbeld. Ook leverancier Mega heeft er dubbel zoveel lopen als vorig jaar. “Al valt het eigenlijk nog goed mee”, zegt Mega-woordvoerster Elsie Van Linthout bij De Inspecteur. “We komen van 0,5 procent vorig jaar. Vandaag heeft 1 procent van onze klanten een afbetalingsplan.”

Dankzij een afbetalingsplan wordt de factuur gespreid over verschillende maanden, en komen er in de meeste gevallen geen extra kosten bij.

— Marc van den Bosch, leveranciersfederatie Febeg

“Het gemiddelde bedrag waarvoor klanten bij Mega een plan krijgen is 1.047,30 euro”, zegt Van Linthout. “De gemiddelde duur van de afbetaling is een kleine acht maanden. We proberen die termijn sowieso onder het jaar te houden.”

Dat ligt volledig in lijn met de cijfers die sectorfederatie Febeg heeft over de andere leveranciers. “We schatten dat er elke maand zo’n vijftig- tot zestigduizend Belgen een afbetalingsplan aanvragen”, laat Febeg-woordvoerder Marc van den Bosch weten.

Geen bijkomende kosten

Een afbetalingsplan op zich brengt bij de meeste leveranciers geen extra kosten mee voor de klant. “In principe hoeft de klant zelfs geen herinneringskost te betalen”, zegt Marc van den Bosch van Febeg.

De leveranciers engageerden zich eerder al om gratis betalingstermijnen aan te bieden aan klanten die economisch getroffen werden tijdens de COVID-crisis. “Ze zetten die aanpak nu voort in het kader van de uitzonderlijke stijging van de energieprijzen”, zegt van den Bosch. “Zelfs al legt dat een grote financiële last bij de energiesector.”

In de meeste gevallen krijg je een afbetalingsplan dus zonder bijkomende kosten, al rekenen sommige bedrijven wel beperkte kosten aan voor de opvolging van je dossier. Hoe dan ook is een afbetalingsplan vaak goedkoper dan wanneer hetzelfde dossier bij een incassobureau of deurwaarder terechtkomt.

Je hebt als klant absoluut voordeel bij een afbetalingsplan. Maar zorg dat je leverancier op de hoogte is, anders komen er toch kosten bij.

— Elsie Van Linthout, woordvoerster Mega

Laat het weten!

Merk je dat je je afrekening niet zal kunnen betalen? Laat het dan zo snel mogelijk weten aan je leverancier.

Neem meteen contact op, anders krijg je betaalherinneringen en komen er kosten bij”, zegt Elsie Van Linthout van Mega. “Als wij niet weten dat er een probleem is, gaan we ervan uit dat je een slechte betaler bent. Dan weten we als leverancier niet wat er zal gebeuren en starten we procedures op om de schuld te laten vereffenen.”

Dat gebeurt dus niet wanneer de leverancier op de hoogte is van je betaalprobleem. “Wanneer er bij onze klantendienst een openstaande vraag is, zullen we geen zaken in gang zetten die misschien niet nodig zijn. Het enige wat ons als leverancier interesseert, is of er zal betaald worden.”

Een afbetalingsplan krijg je niet automatisch. Neem dus zelf contact op met je leverancier, anders kom je in een slecht daglicht te staan omdat je de factuur niet betaalt.

— Elsie Van Linthout, woordvoerster Mega

Het is dus van het grootste belang dat je zelf contact opneemt met je leverancier om het probleem uit te leggen. Anders gaat je dossier naar een incassobureau, of in het geval van Mega naar een deurwaarder. En in het laatste geval is vaak geen weg meer terug.

“Maar dat proberen we alleen te doen als het echt niet anders kan” zegt Van Linthout. “We willen eerst zelf nagaan of, en hoe, de factuur betaald kan worden. Want dat is uiteindelijk het enige wat een leverancier wil.”

“Oei, incasso!”

Is het voor jou al te laat en krijg je een brief van een incassobureau? Dan is het eveneens belangrijk om snel van je te laten horen.

“Het kan confronterend zijn als je van ons een bericht krijgt, maar sla niet in paniek. Het is vooral belangrijk dat je binnen de 15 dagen contact met ons opneemt”, zegt Yves Van Nieuwenburg, de woordvoerder van de Belgische vereniging van Incassobureaus.

Dat contact kan vaak op verschillende manieren. “Via mail of door te bellen naar het contactcenter. En vaak kun je je dossier ook online raadplegen met een persoonlijke code”, zegt Van Nieuwenburg.

Energieleveranciers en incassobureaus stellen zich soepeler op omdat ze weten dat het moeilijke tijden zijn. We zoeken samen naar een oplossing voor het betaalprobleem.

— Yves Van Nieuwenburg, Belgische vereniging van Incassobureaus

Het incassobureau zal met jou nagaan wat je betalingsmogelijkheden zijn en op welke termijn je de openstaande schuld kunt vereffenen.

“We stellen ons, net zoals de energieleveranciers, soepeler op gezien de moeilijke economische context. We zullen geen korte, strakke termijnen met hoge bedragen voorstellen, als we weten dat de klant het toch niet zal kunnen betalen.”

Kun je je uiteindeijk niet aan het afbetalingsplan houden omdat er bijvoorbeeld een onverwachte uitgave uit de lucht valt? Dan kun je zeker het incassobureau contacteren, zegt Van Nieuwenburg. “Misschien kan er een nieuw afbetalingsplan voorgesteld worden. Wij staan daarvoor open. Het is onze rol om daar flexibel in te zijn.”

Meer zoals dit ..

Blijf op de hoogte

& wees als eerste bij voor tickets, meet and greets of gewoon de nieuwe podcasts.

Volg ons op

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet