Het begon allemaal met het verhaal van Wendy Van Wanten. Ze kocht enkele maanden geleden haar lievelingsparfum op de website parfumlux.nl, betaalde het ook meteen, maar het werd nooit geleverd. Maandenlang heeft Wendy geduld gehad, maar besloot uiteindelijk het zaakje eens aan Inspecteur Sven voor te leggen.
Fraude?
De Inspecteur startte een zoektocht en vond op internet tal van klachten over deze website. Parfums die nooit werden geleverd (zoals bij Wendy), maar ook klachten over namaakparfums en zelfs over testers die worden opgestuurd.
We staken ook ons licht op bij het Nederlandse TV-programma ‘Opgelicht’, bij de Nederlandse Consumentenbond en bij de ‘Autoriteit Consument & Markt’ (dat is onze Economische Inspectie). Allemaal bevestigen ze het vermoeden van frauduleuze praktijken bij parfumlux.nl.
De ‘Autoriteit Consument & Markt’ kan eventueel wel een onderzoek starten tegen zulke bedrijven en websites, maar mag niet communiceren of er effectief een onderzoek loopt tegen deze parfumwebsite. Het enige wat we bij hen horen krijgen is dat hoe meer klachten ze binnenkrijgen over een bepaalde zaak, hoe sneller ze een onderzoek starten.
Nog meer vermoedens
De inspecteur heeft ook eens naar het klachtennummer gebeld dat hij op de website vond, en daar kreeg hij een man aan de lijn die nog nooit van het bedrijf had gehoord. Ook op de vele mails die hij stuurde kwam er nooit een antwoord.
Het gaat trouwens niet enkel over de website parfumlux.nl, ook parfumtop.nl zou dezelfde praktijken hanteren en vermoedelijk van hetzelfde bedrijf zijn. Zelfs op dat bedrijf denken we een naam te kunnen plakken: Turquiose Shop.
Ook problemen gehad?
Onze vermoedens van fraude zijn dus niet bevestigd, maar ze worden wel versterkt door alle organisaties die ook tal van klachten binnenkregen.
Misschien heb ook jij al wel eens problemen gehad met deze website? Laat ze me hieronder dan weten, maak meld ze zeker ook aan het
‘Europees Centrum voor de Consument’.
Dat kan op deze site. Je vindt er heel makkelijk hun klachtenformulier.