de madammen
Phishing bij jongeren: "Ouders communiceren niet genoeg over geld met hun kinderen"
wo 28 apr. - 2:56
“Financiële geletterdheid wil zeggen dat je de vaardigheid hebt om met betalingen om te gaan”, vertelt Kenneth De Beckker. Je weet dus hoe geld en betalen werkt: “En dat is iets heel erg belangrijk!”
“Begin zo jong mogelijk met indicaties”
“Als ouders communiceren we niet genoeg met onze kinderen over geld. Het is niet zo dat je aan heel jonge kinderen moet vertellen hoe veel je verdient, maar je kan wel indicaties geven. Als je naar de supermarkt gaat, kan je vertellen hoe veel je uitgeeft. Hetzelfde doe je met je huishuur. Wat blijft er over van je loon? Jongeren leren veel uit deze indicaties.”
Wat is een goede leeftijd om over geld te beginnen met je kinderen? Siska Schoeters vraagt het aan Kenneth De Beckker, want haar dochter Minnie is 4 jaar oud. “Dat is wat vroeg, maar begin zo jong mogelijk. Je hoeft het nog niet over phishing te hebben, want zij begrijpt nog niet wat de waarde van geld is. Maar je kan haar wel het concept van geld uitleggen. Speel met je dochtertje ‘winkeltje’ en leer haar de concepten: ruilen, leren en betalen. Geef aan dat niet alles mogelijk is en dat ze basiskeuzes moet leren maken. Laat zien dat je portefeuille niet onuitputtelijk is. Dit kan ze wel al vatten. Maar het is inderdaad pas vanaf een oudere leeftijd dat ze leren tellen en de waarde van geld kunnen vatten.”
"Doe alles stap voor stap en maak er leermomenten van"
Jongeren krijgen rond hun 12 jaar vaak een eerste bankkaart. Dat wil zeggen dat ze bijna geen fysiek geld meer in hun handen krijgen: “Er is een gevaar aan alles betalen met je bankkaart. Alle kleine eurootjes tellen op. Leer eerst jongeren werken met fysiek geld in de lagere school. Als ze op hun 12 of 13 jaar het eerste zakgeld krijgen, kunnen ze werken met een bankkaart. Dat moet ook, want we leven in een digitale maatschappij. Het maakt als ouder niets uit om je kinderen onder een stolp te zetten. Doe alles stap voor stap en maak er leermomenten van. Het moment dat je je kind een bankkaart geeft, zorg je ervoor dat dit niet snel tussen de soep en de patatten gebeurt. Praat erover en leer hen over de gevaren. Laat phishing aan bod komen. Druk hen op het hart om hun codes niet zomaar te delen.”
Een wisselwerking tussen onderwijs en ouders
Volgens Kenneth De Beckker is er een gedeelde verantwoordelijkheid van de ouders en de school: “Sinds 2019 wordt er in de eerste graad van het middelbare onderwijs de basis over financiële geletterdheid gegeven, waaronder ook omgang met betaalmiddelen. In de tweede en de derde graad wordt daar vanaf volgend jaar op verder gewerkt. Er is vanaf nu dus een eerste basiskennis dat ze leren. Maar tegelijkertijd mag je de relatie met de ouders niet onderschatten, zeker op basis van financiële attitudes. Hoe ga je om met geld? Wat met krediet? Dat leer je allemaal van thuis en draag je heel je leven mee. Een wisselwerking tussen onderwijs en ouders is dus zeer belangrijk. Kinderen kunnen de theorie op school leren, maar moeten het wel in de praktijk kunnen zien bij hun ouders.”