Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

consument

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Afbeelding van het programma: de inspecteur

de inspecteur

Vlaamse Ombudsman vindt autokeuring klantonvriendelijk: “Ze moeten dringend in de achteruitkijkspiegel kijken”

di 8 mrt. - 8:27

De Inspecteur krijgt veel mails met klachten over de autokeuringscentra. Wie een afspraak wil maken om zijn auto te laten keuren, vindt vaak geen vrije plek voordat de einddatum verstrijkt. Dat is een probleem want als je te laat naar de keuring gaat, betaal je extra. De Vlaamse Ombudsman vindt het welletjes: "Er is een gebrek aan klantvriendelijkheid."
© Foto: Canva

"Niet iedereen is digitaal mee"

“De autokeuringscentra zouden beter in de achteruitkijkspiegel kijken”, zo begint Ombudsman Bart Weekers.

Volgens Weekers is er een probleem met de modernisering en digitalisering. "De keuringscentra willen te snel moderniseren. Ze zetten daarmee veel mensen voor het blok."

De klachten die de ombudsman krijgt, zijn uiteenlopend. "Mensen klagen dat ze niet meer cash kunnen betalen. En er loopt veel fout met het reservatiesysteem", zegt Weekers. "Er zijn online niet genoeg vrije plaatsen, maar het systeem is voor veel mensen ook te ingewikkeld. Als je vernieuwt, moet je ook rekening houden met dat deel van de bevolking dat digitaal niet mee is."

Ik had nog 14 dagen voordat mijn keuringsbewijs zou vervallen, maar ik kon geen afspraak meer maken. Ik moest dus extra betalen.

— Luisteraar Sophie Ampen

"Er moet één centrale klantendienst komen"

De ombudsman pleit voor één centrale klantendienst.

"Nu zijn er verschillende telefoonnummers voor verschillende keuringscentra. Dat is niet nodig", vertelt hij. "Mensen zien de autokeuring als één dienst. Er is nood aan één algemeen nummer voor Vlaanderen. Ik pleit ervoor dat de verschillende firma's die de keuringscentra uitbaten samenwerken om dat te realiseren." 

De koepel van de autokeuringscentra, GOCA Vlaanderen, reageert op de kritiek. "We werken wel degelijk constructief samen", vertelt woordvoerster Sofie Vanhout. "Als je naar de website autokeuring.be surft, zie je een kaart met daarop alle keuringscentra in Vlaanderen."

Je krijgt je uitnodiging vroeger

GOCA Vlaanderen is naar eigen zeggen ook proactiever dan vroeger om bestuurders op te roepen voor de keuring.

"We sturen de groene uitnodigingskaarten een week vroeger", vertelt Vanhout. "Dat doen we al sinds 2020. Je krijgt die nu vijf weken voordat het keuringsbewijs vervalt. Vroeger was dat vier weken. In de toekomst zal het nog sneller gaan." 

Nu is het versturen van de herinneringskaarten nog een bevoegdheid van de federale overheid. GOCA Vlaanderen wil dat veranderen. "We willen dat in eigen beheer nemen. Dan zijn we niet afhankelijk van een overheidsdienst om dat in orde te maken." 

Je kan al vanaf twee maanden voor het einde van je keuringsbewijs een afspraak maken.

— Sofie Vanhout, woordvoerster GOCA Vlaanderen

Houd je geldig keuringsbewijs zelf in de gaten 

Je moet natuurlijk niet wachten op de uitnodiging om je auto te laten keuren. 

GOCA pleit ervoor dat je als bestuurder zelf proactief bent. "Wacht niet tot het laatste moment om een afspraak te maken", zegt Vanhout. "Je kan al vanaf twee maanden voor het einde van je keuringsbewijs een afspraak maken. Doe dat dan ook."

Vanhout raadt ook aan om meer dan één keer te proberen als een reservatie niet lukt. "Als je geen afspraak kan maken, probeer dan een paar dagen later nog eens", vertelt ze. "De afsprakenkalenders worden permanent geëvalueerd en bijgestuurd. Er komen dus geregeld plaatsen vrij. Er is geen structureel capaciteitsprobleem." 

Vanhout pareert de kritiek van de ombudsman dat je alleen maar online kan reserveren. "Je kan online een afspraak maken via de website of per mail. Maar het kan ook telefonisch.

Je kan volgens GOCA Vlaanderen ook zonder afspraak vlot naar de keuring. "Er zijn online live webcams en druktebarometers. Zo kan je zien hoe druk het in een bepaald centrum is." 

Geen boete, wel een toeslag

Veel luisteraars klagen dat ze een boete moeten betalen omdat ze hun auto te laat laten keuren. 

"Dat is geen boete maar een toeslag", vertelt Vanhout. "We profiteren er niet van. Die toeslag is een wettelijk vastgelegd tarief dat onze centra aanrekenen. Op die manier willen we mensen motiveren om zich op tijd aan te bieden." 

Heb je een klacht?

Heb je een klacht over je autokeuring? Of heb je vragen over een andere dienst van de Vlaamse overheid? Dan kan je terecht bij van de Vlaamse ombudsman.

Dat kan online via deze website of per mail: klachten@vlaamseombudsdienst.be. Je kan ook bellen naar het gratis informatienummer 1700 (elke werkdag van 9 tot 19 uur).

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet