
de inspecteur
Voor meer dan 2.500 euro betaald met Payconiq? Dan moet je je identiteit bevestigen
vr 30 okt. - 7:00

"Wat is er aan de hand met Payconiq?" Die vraagt stelt luisteraar Solange aan De Inspecteur. Met Payconiq by Bancontact kan je betalingen uitvoeren door met je smartphone een QR-code te scannen. Solange gebruikt de mobiele betaalapp vaak, maar plots is hij geblokkeerd. Om in de toekomst nog gebruik te kunnen maken van Payconiq moet ze een kopie van haar identiteitskaart doorsturen.
"Dat staat in een e-mail die ik kreeg. Maar dat is een raar mailadres: hallo@payconiq.nl. Die '.nl' vind ik raar. Ik zou mijn identiteit moeten bevestigen. Maar ik weet niet of ik dit allemaal wel moet vertrouwen" zegt Solange.
Europese wetgeving
Volgens Lotta de Meulenaere van Payconiq by Bancontact gaat het wel degelijk om een echte mail. "Die werd verstuurd in de context van de 'know-your-costumerregelgeving'. Dat is een Europese regelgeving die financiële instellingen verplicht om bepaalde regels toe te passen in de strijd tegen witwaspraktijken en antiterrorisme."
Simpeler gezegd: financiële instellingen moeten bepaalde identiteitsgegevens verzamelen en controleren. "De identiteitsgegevens worden opgevraagd wanneer Payconiq-gebruikers binnen een periode van 12 maanden voor meer dan 2.500 euro aan betalingen hebben gedaan." Zo moet worden vermeden dat de app wordt gebruikt om illegaal geld door te sluizen.
De identificatie gebeurt in de app. Je moet dus niets doormailen en zeker ook geen pincodes delen.
Deel nooit je pincodes
Om die identiteit te controleren moet je dus een kopie van je identiteitskaart doorsturen naar Payconiq. "De controle van je identiteit duurt één dag en daarna kan je de app weer gebruiken en betalingen uitvoeren."
Veel gebruikers staan weigerachtig tegen het delen van hun identiteitsgegevens. "Voor alle duidelijkheid: alles gebeurt binnen de app van Payconiq. Je moet dus niets doormailen en we vragen ook geen pincodes," benadrukt Lotta de Meulenaere. "Heb je toch twijfels, contacteer dan zeker de klantendienst."
In de toekomst zou het identificatieproces eenvoudiger moeten worden. "We zijn samen met de banken aan het kijken of we alles kunnen implementeren in de app zodat je als gebruikers niks meer moet doen."