
de inspecteur
Waarom sturen goede doelen brieven met cadeautjes? En hoe kan je je uitschrijven?
vr 21 okt. - 6:00

Niet elk cadeau is even smaakvol
Werkhandschoenen, hondenpoepzakjes, een nagelknipper. Je kan het zo gek niet verzinnen of Dirk heeft het al gekregen. "De meeste dingen gooi ik direct in de vuilbak, maar bij sommige dingen frons ik toch even de wenkbrauwen. Zo kreeg ik een pen met een hoofdje van een zwart kind met kroeshaar. Dat neigt toch wel naar racisme voor mij."
Dirk vraagt aan De Inspecteur of die kan uitzoeken waar al die gadgets vandaan komen en waarom goede doelen er zo aan vasthouden. Voor Dirk is dat niet nodig. "Brieven vind ik geen probleem. Maar die cadeautjes zijn te veel. Dat is belastend voor het milieu en het kost toch ook veel geld? Zouden organisaties dat geld niet beter besteden aan hun werking?"
Een balpen met een hoofd van een zwart kindje met kroeshaar van een goed doel dat geld inzamelt voor Afrika. Dat vind ik smakeloos.
Geven doet geven
Ludo Longing van Direct Social Communications reageert bij De Inspecteur op de vraag van Dirk.
"Wij zijn een bedrijf dat goede doelen helpt bij het inzamelen van fondsen. En die cadeautjes hebben wel degelijk nut", zo vertelt hij. "Uit onderzoek blijkt dat mensen geneigd zijn om meer geld te geven wanneer ze zo'n cadeautje krijgen. En het bedrag dat ze storten, compenseert ruimschoots de kostprijs van zo'n gadget."
Longing begrijpt wel dat die geschenkjes bij sommige mensen een omgekeerd effect hebben. "Het is belangrijk dat het gadget de boodschap versterkt. Zeker bij goede doelen die een project steunen dat minder voor de hand ligt, kan zo'n gadget helpen om mensen te overtuigen om te storten. Dankzij dat gadget kunnen potentiële donateurs vertrouwd raken met de organisatie."
Wie één doel steunt, krijgt post van andere doelen
Dirk is niet de enige luisteraar die De Inspecteur mailt over geschenken en gadgets.
"Ik krijg maandelijks verschillende berichten van mensen die het beu zijn dat er zo veel brieven, postkaarten en cadeautjes in de bus vallen", zegt inspecteur Sven Pichal. "De oorzaak hiervan is ook vaak dezelfde: mensen geven aan dat ze geld geven aan één goed doel en dat ze daarna ook post van ándere organisaties krijgen, met de vraag om ook hen te steunen."
Het is storend als je onophoudelijk post krijgt van een organisatie die je niet wil steunen
Goede doelen mogen in het wilde weg post sturen
De Inspecteur vraagt aan Erik Todts van de Vereniging voor Ethiek in de Fondsenwerving of de bewering klopt. Kan het dat je post krijgt van andere goede doelen als je één goed doel steunt? "In onze gedragscode staat er uitdrukkelijk niks over die praktijken beschreven", zegt Todts.
Het is toegelaten dat mensen geprospecteerd worden. "Elke organisatie of communicatiebureau mag tot vier keer per jaar een adres gebruiken om te kijken of je toch niet geïnteresseerd bent om een gift te doen", zegt Todts. "De wetgeving staat het ook uitdrukkelijk toe dat goede doelen nieuwe donateurs werven. Maar ik pleit hier wel voor gezond verstand", zegt Todts. "Goede doelen mogen er niet mee overdrijven. We werken op dit moment ook aan een nieuwe gedragscode en daar gaan wél regels in staan over die prospectie."
Elke organisatie of communicatiebureau mag je tot vier keer per jaar benaderen om te informeren of je een gift wil doen.
Zo raak je er van af
Wat als je niet langer in zo'n adressenbestand wil staan?
- Kijk onderaan op de brief van het goede doel. Er moet duidelijk vermeld staan hoe je van die communicatie af kan raken. Door één mail te sturen of door te bellen, moet je er in principe van af zijn.
- Neem contact op met het goede doel. Vraag om geschrapt te worden uit hun adressenbestand. Je kan ook aangeven dat je wel nog post wil ontvangen, maar geen geschenkjes. Je kan dat ook per mail doen.
- Neem contact op met het bedrijf dat de fondsenwerving in naam van de goede doelen doet. Je kan bij die bedrijven vragen om niet meer gecontacteerd te worden. Dat geldt dan voor alle goede doelen waar het bedrijf voor werkt.
- Schrijf je in op de robinsonlijst. Dat is lijst van alle mensen die geen geadresseerde reclame meer wensen te ontvangen via de post.
- Blijft het duren? Meld het dan bij de vereniging voor Ethiek in de fondsenwerving.