
de inspecteur
WinWin: Hoe haal je meer uit Bongo, Wonderbox of Vivabox?
consument
wo 7 dec. - 7:00

Lut Janssens uit Mortsel mailt naar winwin@radio2.be. "Tijdens de covidperiode vierden mijn man Jan en ik onze 40e huwelijksverjaardag. We kregen bongobonnen en vivaboxbonnen cadeau. Sommigen zijn intussen vervallen. Anderen kunnen we niet gebruiken omdat de eigenaars die bonnen niet aanvaarden."
Gebruik je bon juist
-
Kies je activiteit online: het aanbod in het bijgevoegde boekje van zo'n bon kan veranderen. Online heb je de grootste kans dat het aanbod waar je uit kan kiezen klopt.
-
Reserveer vooraf: uitgevers en partners van waardebonnen werken met een systeem van quota. Een restaurant met 50 tafels kan er vb. voor kiezen om 5 tafels te reserveren voor Bongo, 5 voor Vivabox, een deel voor andere uitgevers en - uiteraard - een heel aantal voor 'gewone' klanten. Het aantal beschikbare plaatsen is met andere woorden beperkt.
-
Lees de algemene voorwaarden: elke handelaar die bonnen aanvaardt, stelt voorwaarden. Bonnen voor een overnachting gelden soms niet voor een nacht tijdens het weekend. Bij bonnen voor een restaurant kan je meestal niet à la carte eten en is er een aanbod specifiek voor klanten met zo'n bon.
Luister voor nog meer tips
In de podcast WinWin geven Sven Pichal en Katleen Craenhals nog meer tips om je bon juist te gebruiken.
Verlengen en ruilen
Wil je een bon omruilen of verlengen? Lees ook dan aandacht de voorwaarden.
Als je op tijd verlengt, heb je meer mogelijkheden. Soms kan je de bon ook verlengen na de vervaldatum, maar dan betaal je er wel voor.
Soms moet je de verpakking van je bon ook opsturen. Doe dat met een aangetekende verzending. Veel zendingen raken onderweg kwijt. Bij verlies zonder een aangetekende zending heb je geen verhaal.