Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Buschauffeurs De Lijn zijn filmende reizigers beu

vr 17 jan. - 7:10

Buschauffeurs van De Lijn zijn het beu dat reizigers hen filmen. Vaak stapt een gefrustreerde reiziger op de bus, nadat die bijvoorbeeld te laat komt, en doet zijn of haar beklag terwijl met de gsm in de aanslag. En dat mag niet volgens de privacywetgeving.
© foto: Belga

Klachten over filmende reizigers komen vanuit heel Vlaanderen, maar ook in Limburg is het een probleem. "Met sociale media die een steeds grotere rol spelen in de maatschappij is dat een probleem geworden dat meer en meer voorkomt", vertelt Stan Reusen, ACOD-verantwoordelijke voor De Lijn in Limburg. "Reizigers die een klacht hebben, spreken de chauffeur aan en filmen dat. Dan posten ze het online. Ze gebruiken de normale kanalen, via de klantendienst bijvoorbeeld, niet meer. Wanneer een chauffeur een fout maakt moet je dat daar melden."

Context verdwijnt

"Soms loopt een situatie uit de hand, omwille van een gefrustreerde reiziger of chauffeur. Dat is het moment dat er iemand begint te filmen", zegt Reusen. "Als je dat dan op sociale media gooit, wordt er onmiddellijk een mening gevormd over die chauffeur en verdwijnt de context. Enkel het negatieve wordt gefilmd en nooit het positieve, maar da's menselijk." Bij de vakbond vinden ze dat buschauffeurs zo in een slecht daglicht terechtkomen. "En dat terwijl honderden reizigers elke dag worden vervoerd zonder enige problemen."

Reizigers filmen enkel het negatieve en nooit het positieve. Maar dat is menselijk natuurlijk.

— Stan Reusen, ACOD

Tips voor de chauffeur

Om zulke situaties in de toekomst te vermijden heeft het ACOD enkele tips uitgestuurd naar chauffeurs van De Lijn. "We raden onze buschauffeurs aan om zulke reizigers aan te spreken", licht Reusen toe. "Je moet de mensen op de privacywetgeving wijzen. Filmen zonder toestemming mag niet. De chauffeur kan zelfs een klacht indienen als hij of zij dat wil."

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet