Buschauffeurs De Lijn zijn filmende reizigers beu
vr 17 jan. - 7:10
Klachten over filmende reizigers komen vanuit heel Vlaanderen, maar ook in Limburg is het een probleem. "Met sociale media die een steeds grotere rol spelen in de maatschappij is dat een probleem geworden dat meer en meer voorkomt", vertelt Stan Reusen, ACOD-verantwoordelijke voor De Lijn in Limburg. "Reizigers die een klacht hebben, spreken de chauffeur aan en filmen dat. Dan posten ze het online. Ze gebruiken de normale kanalen, via de klantendienst bijvoorbeeld, niet meer. Wanneer een chauffeur een fout maakt moet je dat daar melden."
Context verdwijnt
"Soms loopt een situatie uit de hand, omwille van een gefrustreerde reiziger of chauffeur. Dat is het moment dat er iemand begint te filmen", zegt Reusen. "Als je dat dan op sociale media gooit, wordt er onmiddellijk een mening gevormd over die chauffeur en verdwijnt de context. Enkel het negatieve wordt gefilmd en nooit het positieve, maar da's menselijk." Bij de vakbond vinden ze dat buschauffeurs zo in een slecht daglicht terechtkomen. "En dat terwijl honderden reizigers elke dag worden vervoerd zonder enige problemen."
Tips voor de chauffeur
Om zulke situaties in de toekomst te vermijden heeft het ACOD enkele tips uitgestuurd naar chauffeurs van De Lijn. "We raden onze buschauffeurs aan om zulke reizigers aan te spreken", licht Reusen toe. "Je moet de mensen op de privacywetgeving wijzen. Filmen zonder toestemming mag niet. De chauffeur kan zelfs een klacht indienen als hij of zij dat wil."