De Warmste Week: Vrijwilliger zijn bij Tele-Onthaal is ook geduldig luisteren als ze je uit je bed bellen
vr 13 dec. - 11:38
Vrijwilligers bij Tele-Onthaal krijgen een grondige opleiding, want luisteren naar mensen in nood doe je niet onvoorbereid. "Eén van de valkuilen in het begin is dat je advies wil geven", zegt een vrijwilliger. "Maar het is de bedoeling dat we vooral luisteren, niet dat we met oplossingen komen. Als een oplossing zo eenvoudig was, hadden onze cliënten dat al lang zelf verzonnen."
Anoniem
"Voor onze cliënten blijven we anoniem", gaat de vrijwilliger verder. "Het is ook niet de bedoeling dat we een emotionele band opbouwen. Als ik de cliënt herken, verwijs ik die door naar een collega. Mijn vrienden weten ook niet dat ik vrijwilliger ben bij Tele-Onthaal. Enkel mijn naaste familie is op de hoogte. Het mooie aan dit werk is dat je goed beseft dat je, na je dienst, naar huis gaat en in een warm nest terechtkomt waar er iemand is die koffie voor je maakt. Dat kunnen veel van onze cliënten niet zeggen."
Tot het stil wordt
"Daarom wil ik de mensen aan de andere kant van de lijn het gevoel geven dat ze niet alleen zijn," gaat de vrijwilliger verder. "Zelfs bij een poging tot zelfdoding. Nadien ben ik blij dat ik met een andere vrijwilliger even een kop koffie kan drinken."
"Maar het is lang niet altijd zo dramatisch. Soms bellen mensen midden in de nacht omdat ze niet kunnen slapen. Dan babbelen we even en daarna doen we allebei onze ogen weer dicht."
Vrijwilliger worden
Tele-Onthaal is altijd op zoek naar vrijwilligers en houdt twee keer per jaar een opleiding. Voel je je geroepen, dan kan je contact opnemen met Tele-Onthaal op 011/ 22 77 67.