Essers bouwt op voormalige Fordterreinen
vr 23 feb. - 1:39
Halverwege vorig jaar is gestart met de sloop van de vroegere Ford-fabriek in Genk. Ruim 40 hectare aan gebouwen en installaties gaan er tegen de vlakte. Want de Ford-terreinen krijgen een nieuwe bestemming. Er komen onder meer een bedrijvenpark voor hoogtechnologische industrie en e-commerce, een overslagcentrum voor goederen, en magazijnen voor chemische producten.
Europees distributiecentrum
De magazijnen die Essers gaat bouwen, zijn het eerste nieuwe project op de oude Ford-site. Ze zijn bestemd voor de opslag en verwerking van een ruime waaier aan chemische producten. Nu wordt begonnen met de bouw van de eerste twee magazijnen die tegen eind dit jaar in gebruik zullen zijn. Maar op termijn zal 160.000 vierkante meter hoogwaardige opslagruimte beschikbaar zijn.
"Ondanks onze sterke, internationale groei, blijven we investeren in Limburg, het is meteen ook onze miljoenste vierkante meter aan opslagruimte die we hier realiseren", zegt Gert Bervoets, CEO van Essers. "Met dit project zetten we een nieuwe stap in de uitbouw van Genk tot logistieke draaischijf, en scheppen we extra banen onze provincie."
Weg, spoor en water
Het terrein langs het Albertkanaal maakt het mogelijk om chemische goederen aan- en af te voeren, niet alleen via de weg, maar ook via het water en het spoor. Alles samen is met het nieuwe project een investering gemoeid van 80 miljoen euro. Dat moet uiteindelijk voor 420 nieuwe jobs zorgen.
Het afgelopen jaar is er trouwens een record aantal goederen via het water vervoerd. Chris Danckaerts van De Waterweg: "2016 was al een topjaar maar in 2017 is de trafiek met 7% gestegen en het aantal containers op de binnenvaart met 11%." Die goede cijfers zijn niet alleen te verklaren door de economische groei. "We zien dat we nu ook veel afgewerkte goederen en goederen op paletten vervoeren, dat was vroeger helemaal niet het geval."