'Facebook en Ik': de nieuwe reeks van Tim Verheyden
ma 21 jan. - 7:50
In februari bestaat Facebook 15 jaar. Vandaag heeft Facebook wereldwijd meer dan 2,2 miljard gebruikers. Dat maakt van de sociaalnetwerksite de grootste marketingmachine ooit. Journalist Tim Verheyden toont in de reeks aan hoe groot de impact van Facebook is op onze privacy. Hij kwam er meer over vertellen in 'Start Je Dag' op Radio 2 Limburg met Daan Masset.
De achterkant van Facebook
"We gaan in drie afleveringen op zoek naar de achterkant van Facebook en analyseren de impact van de sociaalnetwerksite op ons welzijn, privacy, democratie, enzovoort", zegt Tim.
Gerichte reclame
Is alles wat we doen op Facebook wel allemaal zo onschuldig als we denken? We staan er vaak niet bij stil, maar het is oppassen. Sommigen halen zelfs hun voordeel uit ons Facebookgedrag. Adverteerders bijvoorbeeld. "Volgens een studie weet driekwart van de Facebookgebruikers niet dat wat ze allemaal opzoeken, liken en posten op Facebook, dat dat gebruikt wordt om aan te bieden aan adverteerders. Adverteerders maken daar gebruik van om ons gerichte reclame te sturen", vertelt Tim.
Pastinaak
Dat wordt ook bewezen in de eerste aflevering 'Te koop: uw diepste gevoelens'. Als test werd de groente pastinaak in Facebookadvertenties gepromoot als afslankmiddel aan vrouwen in het Oost-Vlaamse Eeklo die fan zijn van het Eén-programma 'Dagelijkse Kost' en geen interesse hebben in fastfood. En dat heeft z'n effect niet gemist. De afgelopen maanden is in de gemeente de verkoop van pastinaak enorm gestegen. Dat dus allemaal door een simpele advertentie op Facebook.
Vanavond gaat Tim Verheyden op zoek naar meer antwoorden over de sociaalnetwerksite Facebook in 'Facebook en Ik', om 21.20 uur op Canvas en op VRT NU.