Starter van het jaar: "Weg met de wegwerpbeker"
vr 15 feb. - 1:26
“Op elk festival zag ik hetzelfde scenario: de groene weides aan het begin van het festival veranderden in een zee van plastic wegwerpbekers. Ik vond dat hier een andere oplossing voor nodig was. Het is onverantwoord om gebruik te blijven maken van plastic wegwerpbekers. Zo is Festicup geboren met de verkoop van onbreekbare en herbruikbare bekers”, zegt Jozef Plevoets. “Daarnaast hebben we een mobiele wasstraat ontwikkeld waar de herbruikbare bekers op het festivalterrein zelf gewassen kunnen worden”, aldus Plevoets.
Pukkelpop?
De grote festivals zoals Werchter en Pukkelpop gebruiken voorlopig nog wegwerpbekers. Maar veel kleine en middelgrote festivals hebben de stap naar herbruikbare bekers al gezet. Jozef hoopt dat de grote festivals snel volgen: "Het is niet makkelijk om hen te overtuigen, maar dat heeft ook te maken met hun dranksponsors waar ze aan vast hangen. In ieder geval hebben we de tijdsgeest mee en zie je dat alle evenementen hier steeds harder mee bezig zijn."
Meer starters
Voor ondernemersorganisatie UNIZO Limburg is het belangrijk om grote aandacht te schenken aan startende ondernemers. Zijn er meer starters, dan gaat het beter. Op basis van het aantal starters van vorig jaar concludeert UNIZO dat het goed gaat. Limburg telde vorig jaar meer dan 7.000 starters. Dat was een stijging met 7% in vergelijking met een jaar eerder. En meteen ook het hoogste aantal startende ondernemers sinds 2011.