STVV stimuleert export naar Japan en wil een soort "Tomorrowland" in Sint-Truiden

vrijdag 15 november 2019 - 16:59
Hilde Lieten
Foto: Radio 2
Het gaat beter met voetbalclub STVV, zowel op financieel als sportief vlak, sinds de overname door het Japanse bedrijf DMM twee jaar geleden. Dat zegt de Japanse CEO Takayuki Tateishi. De club wil op de eerste plaats de schuldenlast van STVV wegwerken. Maar de club wil ook meer Japanse toeristen naar hier halen en contacten stimuleren tussen bedrijven in Limburg en in Japan.

DMM, de eigenaar van voetbalploeg STVV, wil op de eerste plaats de schuldenberg van STVV wegwerken. Daarvoor wil de club onder meer meer Japanse toeristen naar Limburg en naar het stadion halen en contacten stimuleren tussen bedrijven in Limburg en in Japan. Dat is al gelukt voor Nicolaï Fruit en Groenten, zegt de voorzitter van STVV, David Meekers: "Het mooiste voorbeeld is dat het Japanse ministerie van landbouw nu sponsor is van STVV. Resultaat van die samenwerking was de "Japan Day" op Stayen met Japanse koks en producten. Een Limburgs bedrijf, Nicolaï Groenten en Fruit, heeft intussen goede contacten met een grote supermarktengigant in de VS en Japan. Er zijn nu enkele proefladingen gestuurd en het afronden van het contract heeft nog tijd nodig maar dat komt wel goed."

Niet focussen op resultaten maar op ontwikkeling van de spelers

De CEO van STVV heeft vanmiddag ook nog eens het vertrouwen in coach Marc Brys bevestigd. "Die heeft het afgelopen seizoen goed werk geleverd en we hebben ook vertrouwen in hem voor dit seizoen", gaat Meekers verder. "We vragen hem vooral te focussen op de ontwikkeling van de spelers en niet zozeer op de resultaten. We willen in playoff 1 geraken maar daarvoor moeten we opboksen tegen de "big five" en Antwerp. We moeten realistisch zijn. Als onze spelers zich kunnen ontwikkelen, kunnen we goede transfers doen zoals vorig seizoen. Met dat geld kunnen we de schulden aflossen. Pas daarna kunnen we gaan investeren, in een nieuw trainingscentrum bijvoorbeeld."

Tomorrowland

De CEO van STVV droomt ook van de impact van een soort Tomorrowland in Limburg om zo meer Japanse toeristen naar Limburg te halen. Maar voorzitter David Meekers relativeert die plannen: "Het is een mooi voorbeeld maar niet realistisch om hier iets in dezelfde aard te doen als Tomorrowland. Maar het toont wel aan dat DMM onderzoekt welke events ze kunnen organiseren in deze regio en het is ook een bewijs van hun ambitie om Sint-Truiden, haspengouw en Limburg op de kaart te zetten."

 

 

 

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!