Tabaksreclame binnenkort verboden? Goed idee volgens tabakoloog: "Zien doet kopen"
wo 22 jan. - 7:20
Het is voor tabaksmerken al langer verboden om reclame te maken op straat, maar in krantenwinkels mag het voorlopig nog wel. Daar zie je nog affiches aan de muur of logo's aan het raam hangen. Volgens tabakoloog Ann Dhooge zet zulke reclame ook effectief aan tot het kopen van sigaretten en tabak. "Reclame speelt in op wat mensen zien, en iets zien doet kopen", vertelt Dhooge. "De felle kleuren van de reclame prikkelen je. Je koopt dingen die er mooi uitzien."
Jongeren
"We moeten vooral de jongeren goed sensibiliseren", vindt de tabakoloog. "Maar we moeten ook opletten dat we verslaafde rokers niet stigmatiseren, maar begeleiden. Je moet rokers met respect benaderen, want het blijft een verslaving. Hoe dan ook helpen alle kleine beetjes, dus ook een reclameverbod en de neutrale pakjes die nu al verplicht zijn."
Op 4 februari bespreken de leden van de Kamer het verbod.