UHasselt voert voor het eerst vak Frans in
do 16 jan. - 5:45
Studenten die bij ons aan de universiteit beginnen, beheersen alsmaar minder het Frans, vertelt hoofddocent aan de faculteit bedrijfseconomische wetenschappen van de UHasselt, Martine Verjans. "Vooral een gesprek voeren in het Frans valt hen erg zwaar, en dat tot grote ergernis en frustratie van de studenten zelf."
Onderhandelen in het Frans
"Studenten slagen voor het vak Frans in de derde graad van het secundair onderwijs, maar wanneer ze dan bij ons terecht komen realiseren ze zich dat ze die spreekvaardigheid in het Frans niet beheersen. Nochtans zullen ze later wel bijvoorbeeld een contract moeten kunnen onderhandelen in het Frans”, zegt Verjans. “Daarom voeren we een nieuw vak algemeen Frans in om studenten te helpen de basiskennis van het Frans weer op te halen."
Hoe is het zover kunnen komen?
Maar hoe is het zover kunnen komen? Martine Verjans van de UHasselt ziet verschillende oorzaken. “Ten eerste is er geen controle op de kwaliteit van de handboeken Frans in het secundair onderwijs”, zegt ze. “Vaak bieden zij de basisbouwstenen van het Frans erg versnipperd aan. Daarnaast staan directies en leerkrachten sterk onder druk van de ouders. Daardoor durven ze soms geen eisen meer stellen aan de leerlingen en wordt de lat te laag gelegd.”
“Maar ook de didactische aanpak in de scholen waar vooral nadruk wordt gelegd op vaardigheden, heeft geen goed gedaan", zegt Verjans. "Want vaardigheden zijn gebaseerd op kennis en die kennis moet je leren gebruiken door veel te oefenen, met vallen en opstaan."
Standaardtoets Frans aan einde tweede graad?
“Daarom is het misschien een idee om aan het einde van de tweede graad secundair onderwijs een gestandardiseerde toets Frans te organiseren”, suggereert Martine Verjans. “Wie tekorten heeft, kan dan nog worden bijgespijkerd in de derde graad, zodat leerlingen het secundair verlaten met een goeie basiskennis.”