Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

200 stakende leerkrachten aan Gentse stadshal

wo 20 mrt. - 9:54

In Gent verzamelden zo'n 200 stakende leerkrachten in het centrum van de stad om er meer ondersteuning te vragen. Onder de stadshal kwamen vooral delegaties van verschillende stadsscholen samen.
Slogan voor

In heel Vlaanderen leggen leerkrachten, directies en ondersteunende personeelsleden in het onderwijs het werk neer. Ze vragen vooral meer ondersteuning om de stijgende zorgvragen in de klas de baas te kunnen. De bonden kaarten vooral aan dat klasgroepen diverser worden en dat dit extra zorg met zich meebrengt (bijvoorbeeld doordat almaar meer leerlingen anderstalig zijn). Ook het M-decreet draagt er toe bij dat de zorgnoden in klasgroepen stijgen. Want, dat decreet maakt het mogelijk dat leerlingen met beperkingen in het reguliere onderwijs les kunnen volgen. Het onderwijspersoneel staakt overigens niet tegen het decreet op zich, maar vraagt wel meer ondersteuning, zowel door extra werkkrachten, meer investeringen en een betere omkadering. Ook de hogere werkdruk en de administratieve rompslomp zijn de stakers een doorn in het oog. In Gent verzamelden een 200-tal actievoerders onder de stadshal. 

Een kip zonder kop

Meester Eric heeft voor de gelegenheid een bijzondere outfit aangetrokken: "Ik heb mij als kip verkleed omdat ik me almaar vaker in de klas als een kip zonder kop voel. De klas wordt diverser en het M-decreet heeft de kwaliteit van het onderwijs echt naar beneden gehaald. Er is ondersteuning, een paar uur per week voor enkele leerlingen. Maar de nood is echt veel groter. Dit moet echt doordringen bij de beleidsmakers. Ik zit al dertig jaar in het onderwijs. Het is de allereerste keer dat ik staak. Het is een prachtige job maar soms haal ik er echt geen plezier meer uit. Dat is enorm jammer."

Meester Eric is een kip

Meester Eric is een kip

Enkele leerkrachten van Sint-Jozef uit Zwijnaarde, een school voor Buitengewoon Onderwijs, zijn druk in de weer met een brief te schrijven aan onderwijsminister Crevits (CD&V)."Mevr. Crevits, uw beleid trekt op niets. Wij werken met hart en ziel en u steekt ons een stok in het wiel. Wat is er aan de hand? Het is niet meer plezant. Wat kunnen we er aan doen? Geef de scholen meer poen!", klinkt het daar. 

"Halftijds gaan werken om het rond te krijgen"

Juf Sarah geeft les in het middelbaar onderwijs en merkt zelf dat de werkdruk moordend is geworden. Ze is halftijds gaan werken om het nog te kunnen bolwerken met een jong gezin. Als jonge moeder ziet ze ook dat de collega's in de lagere school en het kleuteronderwijs het almaar moeilijker krijgen: "De juf van mijn jongste heeft maar liefst 27 kindjes in de klas. De helft van de leerlingen is niet zindelijk en zeker tien kinderen hebben speciale zorgnoden. Het is gewoon onmogelijk om al die kinderen voldoende aandacht en specifieke zorg te geven. Niet dat de juffen dat niet willen, maar het gaat gewoon niet. Zij moeten meer hulp krijgen! Het is een investering in onze toekomst. Dat is zo belangrijk. Het komt ons allemaal ten goede."

Job niet meer aantrekkelijk

Maar ook op haar eigen werk schieten handen te kort, klinkt het. "Heel veel leerkrachten vallen uit door de hoge werkdruk, doordat het zo zwaar is geworden. Andere leerkrachten, die dan al een voltijdse opdracht hebben, springen bij. Want we willen natuurlijk niet dat leerlingen zonder juffen en meesters zitten. Maar het maakt de job natuurlijk nog zwaarder. Daardoor zien almaar minder mensen een job in het onderwijs ook zitten. Jonge mensen stappen eruit. Men heeft het altijd over de overvloed aan vakantie en het goede loon maar zelfs dat kan mensen niet meer over de streep trekken en houdt de job niet aantrekkelijk."

"Waarom draagt niemand zorg voor ons?"

Ook meer werkingsbudgetten zijn volgens sommige leerkrachten broodnodig. "We betalen nu didactisch materiaal zelf. Als we kookles geven krijgen we vijf euro om ingrediënten te kopen voor een hele klas. Dat is gewoon te weinig. En, er is ook gewoon te weinig personeel. Wij werken op een school waar af en toe gevallen van fysieke agressie zijn, er zijn te weinig leerkrachten bij ons die dat goed kunnen opvangen. De eerste vraag die na agressie volgt is trouwens om er een verslag over te maken. Het moet op papier staan. Hoe wij ons als leerkracht voelen achteraf is ondergeschikt. Wij dragen zorg voor onze gasten. Waarom draagt niemand zorg voor ons?"

 

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet