300 oldtimereigenaars eisen in Gent één regeling voor lage-emissiezones

maandag 15 april 2019 - 07:12
Els Van Heuverzwyn
Zwart lintje aan oldtimer
Vanaf 2020 geldt er in Gent een lage-emissiezone (LEZ). In Antwerpen en Brussel bestaat die al, en ook Hasselt wil volgen. Het principe van zo'n LEZ is simpel: oude (vervuilende) auto's mogen de stad niet meer binnen. Maar voor oldtimers gelden verschillende regels in de verschillende steden, en dat zou niet mogen, vinden de oldtimerliefhebbers.

 

Het was een opvallend tafereel in Gent zondag: zowat 300 old-timers reden in een lange sliert door de stad, sommigen met een zwart lintje. Concreet vragen ze één regeling voor de verschillende steden. Nu is het bijvoorbeeld zo dat eigenaars Antwerpen in mogen als hun auto minstens 40 jaar oud is en als ze een dagpas kopen van 35 euro. In Brussel mogen de bestuurders dan weer gratis binnen met een auto die minstens 30 jaar oud is. 

Oldtimereigenaar Jens Anno: "De Brusselse regeling zou voor ons wel goed zijn in Gent: zodra een auto 30 jaar oud is, mag hij gratis tóch de stad in. Een auto van 30 jaar is per definitie een oldtimer". 

"Geen museumstukken" 

"Het zou jammer zijn dat er door de lage-emissiezones nergens nog oldtimers mogen rondrijden, en dat ze museumstukken worden", zo klinkt het bij de organisatoren van de oldtimerprotesten in verschillende Vlaamse steden. "Eigenlijk willen we in alle lage-emissiezones een uitzondering vragen, dat we gratis binnen mogen in de steden als onze auto 30 jaar of ouder is. We komen toch maar beperkt in de stad, rijden een beperkt aantal kilometers. Met een oldtimer rijden we maximaal 2.000 à 3.000 kilometer per jaar, terwijl een gewone auto toch al snel aan 20.000 kilometer zit." 

Morgenavond is de Lage Emissie Zone een agendapunt is op een commissie van de Gentse gemeenteraad. Vorige week gaven ook al de Gentse marktkramers aan dat ze hopen op een vrijstelling. 

 

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!