Bier uit Melle populair tot in China dankzij het roze olifantje

woensdag 20 november 2019 - 08:25
Anke Van Meer
Foto: Belga
Het Belgische bier Delirium, gebrouwen door Brouwerij Huyghe in Melle, is populair tot in China. “De roze olifant zorgt voor herkenbaarheid”, klinkt het. Op dit moment is prinses Astrid met verschillende zakenlui op handelsmissie in China. Daar zullen ze ook het bier Delirium proberen aan te prijzen.

Terwijl heel wat zakenlui op handelsmissie zijn in China, blijft Alain De Laet, CEO van Brouwerij Huyghe uit Melle, in Gent. “De Horeca Expo in Gent is een plek waar ik ongeveer 60 tot 70% van mijn buitenlandse klanten vindt”, zegt hij. “Maar er is uiteraard wel iemand van het bedrijf in China om Delirium te promoten.”

Geluksbrenger

Het Belgische bier Delirium is te herkennen door de afbeelding van een roze olifant. “Het is onze geluksbrenger”, vertelt Alain De Laet. “De olifant is wereldwijd heel herkenbaar. Het is ook een symbool dat we op een leuke manier kunnen inzetten op feestjes. Zo hebben we bijvoorbeeld slurfhoeden. Zoiets maakt het verkopen natuurlijk gemakkelijker. Tegen alle verwachtingen in hebben we onze omzet op minder dan drie jaar tijd verdubbeld.”

Succes in China

De Chinezen lijken wel gewonnen voor Belgisch bier, en dat heeft volgens Alain De Laet te maken met de Amerikaanse president: “Trump zorgde voor een handelsoorlog en de Chinezen willen daardoor niet meer gezien worden met een Amerikaans bier. Ze willen wel gezien worden met Belgisch bier.”

Het belang van een Koning

Prinses Astrid is mee op handelsmissie in China en dat komt de verkoop ten goede. “Het is heel belangrijk om met mensen van de Koninklijke familie op handelsmissie te gaan”, zegt Alain De Laet nog. “Het is belangrijk om de klant tot hen te brengen. Een Koning opent een pak deuren. Ik denk niet dat het interessant zou zijn om zonder een prinses of Koning op handelsmissie te gaan.”

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!