Cargofiets tegen rondslingerende steps Aalst

maandag 15 juli 2019 - 15:41
Ward Schouppe
Koerier met cargofiets voor deelsteps Circ in Aalst
Foto: Radio 2
In Aalst haalt een cargofiets rondslingerende elektrische deelsteps op en brengt ze naar één van de 30 hotspots in de stad. Uitbater Circ wil de overlast voor voetgangers, fietsers en andere inwoners van Aalst zo tot een minimum beperken. De elektrische deelstep is in andere steden (Antwerpen, Brussel, Oostende...) al langer ingeburgerd. In Aalst loopt tijdens de zomer een proefproject met 100 steps.

De elektrische deelsteps veroveren almaar meer steden in Vlaanderen. De primeur in Oost-Vlaanderen was niet voor Gent maar voor Aalst. Daar rijden sinds eind juni deelsteps rond. Het stadsbestuur keurde een proefproject goed tijdens de zomer. Aalstenaars kunnen twee maanden lang gebruik maken van 100 steps die ze kunnen oppikken aan hotspots en kunnen achterlaten overal in de stad, eens ze op hun bestemming zijn. Elders, zoals in Antwerpen, Brussel en Oostende, zijn de steps al langer vertrouwd én brengen ze ook wat overlast met zich mee. Gebruikers parkeren ze soms slordig en hinderen andere weggebruikers. In Aalst probeert uitbater Circ dat tot een minimum te beperken door een cargofiets in te zetten die patrouilleert door de stad en ingrijpt indien nodig. 

Free floating

De elektrische deelsteps werken volgens het 'free floating'-principe. Dat betekent dat je de step ergens kan ontlenen via een applicatie op je smartphone en elders in de stad kan achterlaten. Dat hoeft niet op één vast punt of aan een parkeerplaats te zijn. Je kan in principe overal binnen de toegelaten zone een step neerzetten als je rit af is. "We hopen natuurlijk dat gebruikers de steps zelf dicht bij hotspots parkeren. Dat zijn 26 plekken die we samen met de stad uitgekozen hebben en waarvan we zeker weten dat er vele mensen passeren. De kans dat de steps daar snel opnieuw ontleend zullen worden is groot", zegt Maxime Vander Stichele van uitbater Circ. 

Zwerfsteps 

"Als de step toch ergens achterblijft verder weg van een hotspot dan zetten we een cargofiets in die de toestellen ophaalt en terug brengt naar de verzamelpunten. We kunnen via een applicatie zien waar de steps staan in Aalst en in welke staat ze zijn. We werken samen met een lokale speler die de hele dag rondrijdt met een elektrische bakfiets. Daar kunnen zo'n 15 deelsteps mee vervoerd worden. De fiets rijdt de hele dag rond, 's avonds komt er dan een kleine vrachtwagen die de steps met een lage batterij ophaalt en naar het magazijn brengt waar ze 's nachts opgeladen worden. "s Ochtends worden die dan opnieuw op de hotspots uitgezet", legt Vander Stichele uit.  

Hinder voor andere weggebruikers

Toch zorgen de steps hier en daar soms wel voor irritatie bij andere weggebruikers omdat ze bijvoorbeeld op voet- en fietspaden achterblijven of omvallen en zo de weg versperren. "We kunnen niet monitoren of de steps de weg echt versperren. We hopen dat gebruikers ze een beetje behandelen als hun eigen fiets en netjes parkeren. Daarom moet je na het ontlenen ook een foto trekken van de plek waar de step staat. Zo kunnen we ingrijpen als het niet goed is. Wél krijgen we een melding van steps die omgevallen zijn. De cargofiets rijdt dan uit en zet de steps opnieuw recht of brengt ze naar een hotspot." In Aalst is er voorlopig amper vandalisme tegen de steps, een probleem dat in andere steden wel vaker opduikt. 

Kinderziekten

Stad Aalst is enthousiast over de eerste weken van het proefproject maar geeft wel toe dat er nog wat kinderziekten zijn. "Helemaal in het begin is een aantal jongeren met de steps gaan experimenteren in het skatepark. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Het park is nu een 'no go'-zone. In samenspraak met NMBS zijn de steps op de treinperrons ook verboden", zegt schepen van mobiliteit Jean-Jacques De Gucht (Open VLD). Er volgt ook een grondige evaluatie over de hotspots. Zijn het er voldoende? Kunnen er punten geschrapt worden of moeten er net op andere plaatsen bijkomen? Het systeem wordt tijdens de zomermaanden uitgetest in Aalst. Als de evaluatie positief is, kunnen ze in de stad blijven en zijn ook concurrenten welkom.

Korte ritten 

"Heel wat mensen zijn blij met het systeem, vooral voor korte verplaatsingen", zegt De Gucht. "Net dat was ook de filosofie. Voor lange ritten is het misschien niet goedkoop maar voor een korte verplaatsing valt dat zeer goed mee. Je betaalt één euro als opstartkost en dan 15 cent per minuut. Het systeem slaat trouwens niet alleen bij jonge inwoners aan", benadrukt De Gucht. Om ervoor te zorgen dat alles veilig blijft, is er trouwens een automatische snelheidsbegrenzing voor de steps in het voetgangersgebied in Aalst.

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!