Chauffeurs op E17 krijgen vals verkeersbericht

dinsdag 13 augustus 2019 - 15:38
Amelie Outters
Voorbeeld van een vals verkeersbericht
Wie vanmorgen op de E17 reed, kreeg mogelijk een vals verkeersbericht te zien op het dashboard in de auto. "Vuurgevecht tussen Kortrijk en UZ Gent", stond er te lezen. Maar dat klopte niet. Vermoedelijk gaat het om een soort van 'hackers', die er in slagen om in te breken in het verkeerssysteem. "Het gebeurt al jaren en er valt weinig tegen te doen", zegt Peter Bruyninckx van het Vlaams Verkeerscentrum.

Al jaren slagen flauwe grappenmakers er af en toe in om in te breken in het systeem dat verkeersinfo tot in uw auto brengt. De 'hackers' maken er dan een sport van om fictieve info te sturen, het ene bericht grappig, het andere verontrustend. Zo kregen vanmorgen heel wat autobestuurders de boodschap dat er de dat er een vuurgevecht was op de E17 tussen Gent en Kortrijk. Dat bericht klopte dus niet. 

Vaker in vakantieperiode

Peter Bruyninckx van het Vlaams Verkeerscentrum: "In een vakantieperiode gebeurt zoiets vaker. Dat kan verschillende redenen hebben. Misschien zijn de hackers jong en hebben ze dus vrij tijdens een schoolvakantie. Of misschien vallen de meldingen gewoon meer op, omdat er over het algemeen minder meldingen zijn", aldus Bruyninckx. "In ieder geval valt er weinig tegen te doen." De inbrekers worden inderdaad zelden betrapt.

Ook de verkeersredactie op VRT valt niet uit de lucht als het om valse verkeersinfo gaat. "Er zijn verschillende categorieën die kunnen worden aangeduid bij de verkeersinfo die in uw auto belandt", zegt verkeersanker Hajo Beeckman. "De inbrekers geven dan dus wellicht die code in als ze het bericht de wereld insturen. De mogelijke categorieën gaan van 'luchtaanval' tot 'bootrace'", aldus Beeckman.

Lees verder onder de foto.

Hoe gebeurt die hacking en wie doet het?

Het is niet helemaal duidelijk hoe de valse verkeersinformatie precies op het dashboard van een auto verschijnt. In principe zou het kunnen dat een werknemer van een verkeersredactie - met of zonder opzet - de verkeerde categorie aanduidt, maar er zijn eigenlijk geen aanwijzingen dat dat het geval is. Het lijkt meer plausibel dat iemand erin slaagt in te breken op een FM-band

Dat inbreken gebeurt blijkbaar vaak via de frequentie van Radio 2. "Dat komt omdat de informatie daar wordt verzonden via een bepaalde service die makkelijker is om te hacken dan andere frequenties", zegt Steven Logghe van BeMobile (Touring Mobilis). "Want op de andere frequenties zit een extra sleutel."

"Strikt gezien kunnen we trouwens eigenlijk niet spreken van hacken, omdat het niet gaat om het hacken van de data-stroom, maar gewoon om het versturen van foute info via een illegale FM-zender", aldus Logghe.

Wat kan je ertegen doen?

Waarom gebeurt het? Daar hebben we het gissen naar, maar niemand komt verder dan een flauwe grap. "Het is wellicht gewoon plezant", zo klinkt het overal. 

Hoe dan ook valt er weinig te doen tegen dergelijke valse verkeersinformatie. "Het is uiteraard heel vervelend, maar het beste wat je kan doen is dit gewoon negeren", zegt Peter Bruyninckx van het Vlaams Verkeerscentrum. "Als je toch een klacht wil indienen, dan kan dat bij de politie tegen onbekenden. Maar niemand weet eigenlijk waar die 'hackers' zitten, dus het is een heel moeilijke strijd."

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!