Mobiliteitsknoop Zwijnaarde: stad, verenigingen en werkgevers stappen zelf met plan naar minister

dinsdag 3 december 2019 - 07:38
Ward Schouppe
Een overzicht van de huidige situatie aan de Technologiecampus in Zwijnaarde
Foto: Overlegplatform Zwijnaarde
In Gent is er een monsterverbond gesloten om de Vlaamse regering te overtuigen de mobiliteitsknoop in Zwijnaarde aan te pakken. De Universiteit Gent, de stad, werkgeversorganisaties, buurtbewoners én milieuorganisaties scharen zich allemaal achter één plan. In Zwijnaarde komt de drukke N60 Gent binnen, er zijn op- en afritten van de autosnelweg, er is een bedrijventerrein en technologiecampus waar veel mensen werken. Het plan is van professor Koen De Bosschere en richt zich op fietsverkeer.

Professor Koen De Bosschere van de Gentse Universiteit deed een aantal jaar geleden een belofte aan zijn vakgroep: als ze hem zouden verkiezen als voorzitter zou hij iets doen aan de mobiliteitsknoop in Zwijnaarde. Zijn vakgroep bevindt zich aan de Technologiecampus in de Gentse deelgemeente. Daar komen heel wat verkeersstromen samen waardoor het er tijdens de spits filerijden is én er vaak ongevallen gebeuren. "Om de twee weken is er wel een botsing met een auto, een fietser die wordt aangereden of een ander incident", verklaart De Bosschere. De professor begon in zijn vrije tijd op een oplossing te broeden en nu, een paar jaar later, ligt het plan echt op tafel. 

Fiets centraal 

In het plan De Bosschere staat de fiets centraal. "Er zijn ongeveer 2.000 mensen die nu elke dag met de fiets naar hier komen, we verwachten dat het er in de toekomst 4.000 zullen worden omdat er meer bedrijven bij komen en omdat de universiteit ook een aantal activiteiten naar hier wil verhuizen. Al die mensen komen ongeveer tegelijk aan, ergens tussen acht en negen uur 's morgens. Berekeningen tonen aan dat de huidige smalle fietspaden die toevloed niet aankunnen. Het zou leiden tot een fietsfile van maar liefst 15 kilometer lang. In het plan willen we extra brede fietspaden en op het einde van het traject een aparte fietsersbrug en -tunnel zodat het fietsverkeer van de auto's gescheiden wordt."

Ook beter voor de auto's 

"Dat komt ook het autoverkeer ten goede want dat moet niet telkens stoppen om fietsers door te laten. Daarnaast pleiten we ook voor een aparte en vrije busbaan en op termijn zelfs een tram die het mensen makkelijker maakt om ook met het openbaar vervoer tot hier te raken." Het plan is niet goedkoop, naar schatting zouden alle werken zo'n 30 miljoen kosten, en net daar wringt het schoentje. 

Monsterverbond

Het mobiliteitsprobleem in Zwijnaarde is reëel. In Zwijnaarde komt de N60 uit de Vlaamse Ardennen Gent binnen, er zijn heel wat op- en afritten van de autosnelweg, er is een erg grote middelbare school en er is ook nog eens een groot bedrijventerrein waar heel wat mensen van de Gentse universiteit werken. De Bosschere kreeg eerst steun van die universiteit voor zijn nieuw plan en ging daarna bij alle partners in de buurt langs. Opvallend, ook daar kreeg hij snel bijval na enkele aanpassingen. Zowel buurtbewoners, bedrijven, werkgeversorganisaties en een school in de buurt konden zich vinden in het plan. De Bosschere kon nu ook stad Gent overtuigen. Alle partners gaan nu samen naar de Vlaamse regering stappen om geld te vragen om het plan ook echt uit te voeren. 

Eensgezindheid maar geen centen

In het nieuwe Vlaamse regeerakkoord is veel geld vrijgemaakt voor bijkomende investeringen in fietsinfrastructuur. In Zwijnaarde hopen ze nu dat de regering een deel van dat geld zal investering in het plan De Bosschere. "Het is een grote investering maar het zou een enorme impact hebben op de leefbaarheid hier. We gaan binnenkort het plan bepleiten bij Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld)".  
 

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!