Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Pintjes in Gent duurder door lage emissiezone?

wo 17 apr. - 0:02

Lokale drankhandelaars in Gent moeten investeren in een proper wagenpark door de invoering van de lage emissiezone (LEZ) en mogelijk rekenen ze de kosten door aan de klant. Vanaf 1 januari geldt er in Gent, net als in Antwerpen en Brussel, een lage emissiezone in de binnenstad. Oude diesel- en benzinewagens mogen de stad dan niet meer in, ook niet als het om leveringen gaat.
Close-up van pintjes op een rij
© Bron: Eos

Bert Geers heeft de voorbije jaren fors geïnvesteerd in een nieuw, minder vervuilend wagenpark voor zijn bedrijf, drankenhandel Geers. Het levert drank aan heel wat cafés in de Gentse binnenstad, pal in de nieuwe lage emissiezone die vanaf 1 januari 2020 van kracht gaat. De vrachtwagens die de leveringen doen, moeten aan strikte normen voldoen en daarom moest Geers nieuwe voertuigen kopen. "De laatste twee jaar zijn er drie bijgekomen, dit jaar kopen we er nog eens twee. Het gaat om een investering van een half miljoen euro zonder btw."

Geen steun van de stad

Stad Gent voorziet flankerende maatregelen voor inwoners van de lage emissiezone die een oude auto hebben. Zij kunnen een schrootpremie krijgen tot 1.000 euro als ze hun oude auto laten slopen. De maatregel is er niet voor mensen of bedrijven buiten de stadsring. En dus valt ook Geers drankenhandel uit de boot. "Overleg is er helemaal niet geweest, in Antwerpen trouwens ook niet. Ik heb eerlijk gezegd geen zin om er tijd in te steken, want ik vrees dat ik ook in Gent van het kastje naar de muur gestuurd zal worden", legt Geers uit. 

Doorrekenen naar de klant?  

De vele investeringen kunnen ook invloed hebben op de prijs van de dranken. Al kan Geers niet precies zeggen hoe groot die impact zal zijn. "De horecamarkt is sowieso een sector die onder forse prijsdruk staat. Op een zekere manier zullen al die bijkomende investeringen doorgerekend worden aan de klant. Die zijn er niet enkel door de emissiezone, maar ook omdat we blijven groeien. Een forse prijsstijging zal het niet zijn." 

"Goede vrachtwagens voor een prikje verkopen"

Geers is al een paar maanden bezig om de investeringen te maken. "We wisten al langer dat de lage emissiezone er zou komen en hebben investeringen gelukkig goed gebudgetteerd. We waren er al mee bezig, want ook in Antwerpen en Brussel zijn er lage emissiezones en daar leveren we ook. Het grootste probleem is dat er nu overal meer aandacht is voor uitstoot en luchtkwaliteit, waardoor oude tweedehandsvrachtwagens niet zo makkelijk meer verkocht raken. We krijgen maar 2.500 euro voor een vrachtwagen van 13 jaar. Daar kan je amper een comfortabele chauffeursstoel mee kopen." 

Graag regels op lange termijn

Drankenhandel Geers is voorbereid op de lage emissiezone en hoopt dat de regels die zullen gelden de eerstkomende jaren niet strenger worden. "We hebben echt veel geld geïnvesteerd, het is niet de bedoeling dat we al binnen de vijf jaar opnieuw grote kosten maken."

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet