Slogan en bier breken CD&V-lijsttrekker Brakel zuur op
di 2 okt. - 0:03
"Zot van Brakel" mag volgens CD&V dan wel een goed bedachte slogan zijn, het biertje had toch beter een andere naam gekregen. Dat bier werd gelanceerd op 14 oktober 2017, dus precies 365 dagen vóór de komende gemeenteraadsverkiezingen. De brouwer die 'Brugse Zot' maakt, bezocht de drankencentrale waar de Zot van Brakel wordt verkocht. Die vond dat de naam te veel lijkt op het eigen bier, "en zo gingen de poppen aan het dansen", zegt CD&V-lijsttrekker Stephan Van den Berghe. 'Brugse Zot' spande een rechtszaak aan tegen de bijna-naamgenoot uit Brakel, en in februari werd het Brakelse bier geblokkeerd.
"Ik zat met het mes op de keel", zegt Van den Berghe, "de verkiezingen kwamen dichterbij, de slogan stond vast, het bier was gemaakt maar geblokkeerd". De Brakelse brouwer heeft dan een dading onder dwang aanvaard. "Tot 31 december dit jaar mogen we het bier en de glazen van Zot van Brakel verkopen. Wat daarna nog overblijft moet vernietigd worden"
In totaal werden 10.000 pinten gebrouwen, waarvan een groot deel nog niet op is. Hopelijk heeft CD&V na de verkiezingen reden tot vieren, en kunnen ze massaal het eigen biertje drinken. Het kan natuurlijk ook troost bieden als de verkiezingen voor CD&V minder goed uitdraaien.
Als de rest van 'Zot van Brakel' dan ten laatste op oudejaarsavond wordt doorgeslikt, dan gaat er alvast niet al te veel verloren...