start je dag in oost-vlaanderen
Trams in Gent rijden met zandbakken aan boord
di 22 jan. - 5:49
Niet enkel auto's, fietsers en voetgangers kunnen last hebben van de sneeuw. Ook trams kunnen door gladde sporen in de problemen komen. Om problemen te vermijden, heeft elke tram van De Lijn een aantal zandbakken aan boord. Die zitten verstopt onder een aantal zitplaatsen, en worden bijgevuld in de stelplaats in Gentbrugge.
Veilig op weg
Het zand zorgt op twee manieren voor meer veiligheid. Omdat het zand onder de wielen van de tram terecht komt, vertraagt de tram sneller dan wanneer er geen zand wordt gebruikt. Zo kan een toestel in noodgevallen heel snel tot stilstand komen. Maar ook bij het vertrek is dat handig, de wielen hebben dan meer grip op de sporen, waardoor het ook steviger kan vertrekken. Het strooien van het zand gebeurt vooral automatisch, trambestuurders kunnen wel zand strooien als ze voelen dat het nodig is. Ze moeten ook telkens hun zandvoorraad controleren voor ze vertrekken.
Zand en geen zout
De keuze voor zand in plaats van zout is een bewuste keuze. Het zand heeft veel minder impact op het milieu. Ook technisch biedt dat meer voordelen. Overschakelen naar zout is voor De Lijn dan ook niet mogelijk. Jaarlijks wordt er zo'n 80 ton zand over de sporen in Oost-Vlaanderen gestrooid. Niet alleen in de winter, maar ook in de herfst. Want dan zorgen natte bladeren en regen natuurlijk ook voor extra veel glibberigheid.
Sneeuwdag
Maar ook voor koude dagen zoals vandaag onderneemt De Lijn actie. Zo zette de vervoersmaatschappij deze ochtend een oeroud trammetje van 1971 in om de bovenleidingen ijsvrij te maken. Dat trammetje heeft heel weinig elektronica aan boord, waardoor het rijtuig ideaal is voor die job. De sneeuwtrammetjes, zoals ze dat bij De Lijn noemen, zijn veel beter in staat dan de modernere, met elektronica aangestuurde trams om de ijspegeltjes aan de bovenleidingen te verwijderen. Ook de sporen worden zo ijsvrij gemaakt. Die oude trammetjes worden echter niet meer gebruikt om reizigers te vervoeren.
Tram van 1971