Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Afbeelding van het programma: start je dag in oost-vlaanderen

start je dag in oost-vlaanderen

Trams in Gent rijden met zandbakken aan boord

di 22 jan. - 5:49

Veel mensen weten het niet, maar in elke tram van vervoersmaatschappij De Lijn zitten er zandbakken verstopt. Dat zand zorgt ervoor dat trams bij noodgevallen kunnen vertragen, maar het zorgt ook voor extra grip op de sporen. In de winter is dat geen overbodige luxe.

Niet enkel auto's, fietsers en voetgangers kunnen last hebben van de sneeuw. Ook trams kunnen door gladde sporen in de problemen komen. Om problemen te vermijden, heeft elke tram van De Lijn een aantal zandbakken aan boord. Die zitten verstopt onder een aantal zitplaatsen, en worden bijgevuld in de stelplaats in Gentbrugge.

Veilig op weg

Het zand zorgt op twee manieren voor meer veiligheid. Omdat het zand onder de wielen van de tram terecht komt, vertraagt de tram sneller dan wanneer er geen zand wordt gebruikt. Zo kan een toestel in noodgevallen heel snel tot stilstand komen. Maar ook bij het vertrek is dat handig, de wielen hebben dan meer grip op de sporen, waardoor het ook steviger kan vertrekken. Het strooien van het zand gebeurt vooral automatisch, trambestuurders kunnen wel zand strooien als ze voelen dat het nodig is. Ze moeten ook telkens hun zandvoorraad controleren voor ze vertrekken.

Zand en geen zout

De keuze voor zand in plaats van zout is een bewuste keuze. Het zand heeft veel minder impact op het milieu. Ook technisch biedt dat meer voordelen. Overschakelen naar zout is voor De Lijn dan ook niet mogelijk. Jaarlijks wordt er zo'n 80 ton zand over de sporen in Oost-Vlaanderen gestrooid. Niet alleen in de winter, maar ook in de herfst. Want dan zorgen natte bladeren en regen natuurlijk ook voor extra veel glibberigheid.

Sneeuwdag

Maar ook voor koude dagen zoals vandaag onderneemt De Lijn actie. Zo zette de vervoersmaatschappij deze ochtend een oeroud trammetje van 1971 in om de bovenleidingen ijsvrij te maken. Dat trammetje heeft heel weinig elektronica aan boord, waardoor het rijtuig ideaal is voor die job. De sneeuwtrammetjes, zoals ze dat bij De Lijn noemen, zijn veel beter in staat dan de modernere, met elektronica aangestuurde trams om de ijspegeltjes aan de bovenleidingen te verwijderen. Ook de sporen worden zo ijsvrij gemaakt. Die oude trammetjes worden echter niet meer gebruikt om reizigers te vervoeren.

Tram van 1971

Tram van 1971

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet