Zwalmbeek in Brakel vervuild met mazout
vr 15 feb. - 8:04
1.500 liter mazout is uit een ondergrondse tank in Brakel in de bodem gelekt. Het lek ontstond aan de Hayershoek. De eigenaar merkte het snel op en contacteerde meteen de gemeente. Er is een expert gekomen en meteen ook een firma verwittigd om te saneren. De eigenaar liet alvast een anderhalf meter diepe geul graven om de weglopende mazout in te proberen opvangen. Maar dat is niet helemaal gelukt. Zijn eigen waterput raakte vervuild en de brandstof sijpelde ook dieper en verder de bodem in. De bodem is intussen over een lengte van naar schatting een kilometer vervuild. Het huis waar het lek ontstond staat op een kleine heuvel. Het grondwater daar raakte vervuild en komt in lager gelegen gebieden uit in de Zwalmbeek. Daardoor is ook die verontreinigd.
Milieu-impact
"De mazout is in de aardlagen gesijpeld. Hier in Brakel hebben we veel klei in de bodem. Daar is de mazout op blijven staan en heeft ze zich vermengd met het grondwater. Ongeveer 300 meter lager is dat vervuilde water aan de oppervlakte gekomen, in de Zwalmbeek", zegt schepen van milieu in Brakel, Peter Vanderstuyft. "De milieu-impact is relatief klein omdat de mazout intussen fel verdund is, maar hier en daar ruik je écht een brandstofgeur. Leuk is anders."
Sanering
De eigenaar ondernam dus meteen de nodige stappen. Een gespecialiseerd bedrijf gaat nu een bodemonderzoek doen. Daarna volgt een grondige sanering. Vroeger betekende dat dat er heel veel grond afgegraven moest worden maar tegenwoordig zijn er modernere en minder ingrijpende technieken. Nu wordt er lucht in de grond geblazen om het afbrekingsproces van de mazout te versnellen. Op één à twee jaar zou alles normaal gezien weer bij het oude moeten zijn.
Wie draait op voor de kosten?
De eigenaar van de tank was, gelukkig, verzekerd. De verzekeringen zullen dus een groot deel van de kosten van onder meer de saneringswerken op zich nemen. "Al ben ik er zo goed als zeker van dat de verzekering niet alle kosten zal dekken. Ik raad dan ook iedereen met een mazouttank aan om die vaak te laten controleren. Als het kan, plaats je ook beter een bovengrondse dan een ondergrondse tank, liefst ook nog eens dubbelwandig", zegt schepen Vanderstuyft nog.