radio2 spits
Zes jaar tussen stemming en uitvoering van wet op terbeschikkingstelling: hoe kan dat zo lang duren?
wo 19 jan. - 3:51
In 2006 werd de wet op terbeschikkingstelling gestemd. Die wet zorgt ervoor dat een veroordeelde onder toezicht blijft van de strafuitvoeringsrechtbank, nadat de vrijheidsstraf is afgelopen. Toch werd het koninklijk besluit pas in 2012 getekend. Dus toen Dave De Kock in 2010 veroordeeld werd, kon de terbeschikkingstelling nog niet aan zijn straf toegevoegd worden.
Maar hoe kan zo'n koninklijk besluit ondertekenen zes jaar duren? "Voor alle duidelijkheid is het niet zomaar iets ondertekenen en klaar", zegt politicoloog Carl Devos. "Een wet wordt gestemd en goedgekeurd door het Federaal Parlement, de wetgevende macht. Op dat moment bevat die enkel de grote lijnen van het beleid. De uitvoering en het schrijven van het koninklijk besluit moet gebeuren door de regering, de uitvoerende macht." In het Vlaams Parlement geldt hetzelfde principe. Het Vlaams Parlement stemt een decreet en de Vlaamse regering schrijft dat uit in een besluit van de Vlaamse regering.
Ongelukkige timing
Maar toch praat dat die zes jaar niet goed. "We moeten in het geval van de wet op de terbeschikkingstelling kijken naar de timing", stelt Devos. "Die is gestemd in 2006 maar in 2007 en 2010 waren er federale verkiezingen. Dat kan een onderdeel van de verklaring zijn. Er komen andere mensen in de regering, die moeten zich inwerken en dat kan zorgen voor vertraging."
Al kan het ook liggen aan onverdeeldheid binnen de regering. "Een wet is vaak een compromis tussen partijen die elkaar vinden. Die wet moet dan in de praktijk worden omgezet en neergeschreven in het koninklijk besluit. Tegenstanders van die wet kunnen het schrijven van dat besluit bemoeilijken. Een regering beslist op basis van consensus dus als men het niet eens geraakt, wordt de zaak ook vertraagd."
Toch kan het ook snel gaan. Kijk naar de afgelopen twee jaar. "De koninklijke besluiten zijn het instrument geweest om de coronacrisis te besturen. Dat ging snel en was steeds een akkoord tussen alle regeringen binnen het overlegcomité. Als de situatie acuut en prioritair is, kan zo'n besluit snel geschreven worden. Maar het is geen uitzondering dat uitvoeringen lang op zich laten wachten en dat binnen alle domeinen van de politiek. Achteraf zie je dan wat voor een absolute zonde en stommiteit het is omdat zo lang te laten duren."