Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

radio2 spits

Zes jaar tussen stemming en uitvoering van wet op terbeschikkingstelling: hoe kan dat zo lang duren?

wo 19 jan. - 3:51

Het nieuws over peuter Dean, die dood werd teruggevonden op het Nederlandse eiland Neeltje Jans, blijft voor verdriet en woede zorgen. Vooral de vraag waarom de dader niet werd opgevolgd door justitie voor eerdere feiten, stuit op onbegrip. Dat komt omdat de wet op terbeschikkingstelling toen nog niet bestond. Het is een wet die dateert van 2006, maar pas in werking ging in 2012. Waarom duurt dat zo lang? Radio 2 Spits vraagt het aan politicoloog Carl Devos.

In 2006 werd de wet op terbeschikkingstelling gestemd. Die wet zorgt ervoor dat een veroordeelde onder toezicht blijft van de strafuitvoeringsrechtbank, nadat de vrijheidsstraf is afgelopen. Toch werd het koninklijk besluit pas in 2012 getekend. Dus toen Dave De Kock in 2010 veroordeeld werd, kon de terbeschikkingstelling nog niet aan zijn straf toegevoegd worden. 

Maar hoe kan zo'n koninklijk besluit ondertekenen zes jaar duren? "Voor alle duidelijkheid is het niet zomaar iets ondertekenen en klaar", zegt politicoloog Carl Devos. "Een wet wordt gestemd en goedgekeurd door het Federaal Parlement, de wetgevende macht. Op dat moment bevat die enkel de grote lijnen van het beleid. De uitvoering en het schrijven van het koninklijk besluit moet gebeuren door de regering, de uitvoerende macht." In het Vlaams Parlement geldt hetzelfde principe. Het Vlaams Parlement stemt een decreet en de Vlaamse regering schrijft dat uit in een besluit van de Vlaamse regering. 

Ongelukkige timing 

Maar toch praat dat die zes jaar niet goed. "We moeten in het geval van de wet op de terbeschikkingstelling kijken naar de timing", stelt Devos. "Die is gestemd in 2006 maar in 2007 en 2010 waren er federale verkiezingen. Dat kan een onderdeel van de verklaring zijn. Er komen andere mensen in de regering, die moeten zich inwerken en dat kan zorgen voor vertraging."

Al kan het ook liggen aan onverdeeldheid binnen de regering. "Een wet is vaak een compromis tussen partijen die elkaar vinden. Die wet moet dan in de praktijk worden omgezet en neergeschreven in het koninklijk besluit. Tegenstanders van die wet kunnen het schrijven van dat besluit bemoeilijken. Een regering beslist op basis van consensus dus als men het niet eens geraakt, wordt de zaak ook vertraagd."

Toch kan het ook snel gaan. Kijk naar de afgelopen twee jaar. "De koninklijke besluiten zijn het instrument geweest om de coronacrisis te besturen. Dat ging snel en was steeds een akkoord tussen alle regeringen binnen het overlegcomité. Als de situatie acuut en prioritair is, kan zo'n besluit snel geschreven worden. Maar het is geen uitzondering dat uitvoeringen lang op zich laten wachten en dat binnen alle domeinen van de politiek. Achteraf zie je dan wat voor een absolute zonde en stommiteit het is omdat zo lang te laten duren."

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet