Alain Devos over de snelheidsbeperking van Volvo: “Het weten dat je auto heel erg hard kan rijden, is soms belangrijker dan het doen”

vrijdag 22 mei 2020 - 18:03
Getty Images
Een opmerkelijk nieuwtje! Als je vandaag een nieuwe Volvo bestelt, dan kan die nog maximaal 180 km per uur rijden. Alain Devos is hoofdredacteurs van ‘Autogids’ en vertelt in ‘Spits met David’ waarom Volvo dit doet.

“Het is in de eerste plaats communicatie of marketing. Volvo heeft nog steeds dat heel erg sterk imago van veiligheidsspecialist, en terecht ook. Ze hebben gepionierd op dat vlak de vorige eeuw. Ze zijn wat bijgebeend door andere merken die qua veiligheidssystemen nu toch op hetzelfde niveau zitten. Ze wouden ergens een statement maken en vandaar die beslissing om de maximum snelheid van de wagens tot 180 km per uur te beperken.”

Sneller rijden dan 180 km per uur

“In werkelijkheid kan je amper ergens zo snel rijden. Er is nog één land in de wereld waar je sneller mag dan 130 km per uur en dat is Duitsland. Zelfs daar mag je niet meer op zoveel plekken zo hard rijden als je zelf wil, en dus meer dan 180 km per uur. In andere landen is dat zelfs helemaal niet relevant.”

Het weten dat je auto heel erg hard ‘kan’ rijden, is misschien soms belangrijker dan het doen. Dat zijn natuurlijk niet de klassieke ‘Volvo’ klanten en rijders. De mensen die daar zo een groot belang aan hechten, zitten zeker achter het stuur van auto’s van andere merken.”

De kern van de zaak is eigenlijk niet 180, 120 of 130 km per uur, het gaat om het gedrag van mensen.

Hoofdredacteur 'Autogids', Alain Devos

Duitse automerken

Ik denk niet dat er snel andere merken zullen volgen. Zeker de Duitse merken niet, aangezien zij concurrentie zijn van Volvo: Audi, Mercedes, … Zij liggen al jaren in strijd in Duitsland met de politici die beperkte snelheid willen invoeren. Ze hebben dat tot nu toe kunnen tegenhouden. Ik zie ze dus niet meteen nu vrijwillig de snelheid van de wagen beperken. De vraag is ook: Is het aan merk om zo iets te beslissen? Misschien is dat eerder aan de overheid?”

“We weten waar Europa begint, en vooral ook waar het stopt. Dit zijn zaken waar Europa zich niet in wil moeien. Ik denk dat de Duitse regering vandaag absoluut niet verwacht dat Europa hen een snelheidsbeperking zou opleggen. Ze willen natuurlijk hun merken beschermen. Zij danken hun sterk imago aan deze wagens."

"Ook al gaat niemand nog zo hard rijden, buiten op enkele plekken. Het feit dat het kan, is blijkbaar voor veel merken nog erg belangrijkDuitse merken hebben onder elkaar afgesproken, met een akkoord samen met de Duitse regering, dat ze de snelheid van al hun voertuigen gingen beperken tot 250 km per uur. Ondertussen merken we wel al in de praktijk dat steeds meer merken dan toch weer de mogelijkheid bieden als je wat extra betaalt om die vrijheid en snelheid te bieden. Om toch wagens te produceren die 280 of 300 km per uur halen. Dat is allemaal relatief."

"Het zit tussen de oren"

"De kern van de zaak is eigenlijk niet 180, 120 of 130 km per uur, het gaat om het gedrag van mensen. Je kan de snelheid van een voertuig tot 180 km per uur beperken. Maar dat betekent wel dat je in een bebouwde kom ook 180 km per uur kan rijden. Dan heeft zo’n ingreep niet veel zin. Het gaat om het gedrag en de mentaliteit van veel mensen. Daar kan een constructeur weinig aan veranderen, hoe groot zijn wil ook is. Dat probleem zit elders", besluit Alain Devos. 

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!