Alles wat je moet weten over phishing

vrijdag 30 april 2021 - 16:53
Volgens cijfers van 'Febelfin' heeft 12% van de bevolking nog nooit gehoord van phishing. Daar moet iets aan veranderen! Technieken van online fraudeurs moet je voor zijn. Isabelle Marchand van bankenfederatie Febelfin en David Van Ooteghem van 'Spits' helpen je een handje met extra tips over waar je op moet letten.

Isabelle Marchand zegt: "Het is heel belangrijk dat mensen net dat tikkeltje allerter zijn wanneer ze een mailtje of berichtje openen."

Naar Cardstop bellen wanneer je gephisht bent, is niet voldoende

Om je app volledig te blokkeren moet je vaak nog naar een andere dienst bellen. Minister Van Quickeborne vindt dat er moet worden bekeken hoe er beter kan samengewerkt worden. "Voor de mensen kan het wat verwarrend zijn. In eerste instantie is het altijd goed om naar Cardstop te bellen", begint Isabelle Marchand. "Doe dat zeker altijd wanneer je opgelicht bent. Maar nu zijn we met de sector aan het bekijken en alle pistes aan het onderzoeken of we eventueel in de toekomst naar een centraal nummer kunnen bellen. Via dat centraal nummer kunnen we alles meteen laten blokkeren. Ook dat zijn we nu allemaal aan het onderzoeken."

Het is ook belangrijk dat we in het weekend naar dat centraal nummer kunnen bellen, want phishers zijn altijd actief: "Cardstop is nu al 24/24 bereikbaar en we zien dat vandaag ook heel veel banken heel ruime dienstverleningen hebben. Of ze zijn heel laat bereikbaar, of in het weekend. Maar het is wel zo dat dit per bank beslist wordt. Elke bank heeft een aparte dienstverlening."

Een groot probleem bij phishing is dat het gestolen geld heel snél verdwijnt

Een bank is soms zélf ook machteloos: "We zien dat phisher werken met geldezels. Zij gaan het geld heel snel van de ene rekening naar de andere doorsluizen. Als bank bots je daar soms ook op de limieten van de wetgeving. Het zou makkelijk zijn om in de toekomst nog sneller informatie met elkaar te kunnen delen zodat we geldezels sneller kunnen vatten en zo wat geld kunnen recuperen."

Wat is een geldezel? 

Grove nalatigheid

Er zijn heel wat Radio 2-luisteraars die niet tevreden zijn met de term 'grove nalatigheid' die de banken dan inroepen. Minister van Quickenborne zei vanmorgen dat daar nog een bijkomende inspanning nodig is. "We gaan elk dossier van phishing apart bekijken. Het is heel belangrijk dat wanneer je gephisht bent geweest, de bank een onderzoek opent naar jouw specifieke geval. Men gaat kijken naar alle feitelijke omstandigheden waarin dit phishingverhaal zich heeft voorgedaan. Elk geval is verschillend. Op basis daarvan kan men al dan niet oordelen of er sprake is van grove nalatigheid of niet, en of men dus overgaat tot terugbetaling of niet. Dat is ook wat wetgeving voorschrijft."

De Inspecteur werd zelf gephisht

"Het is me gelukt om met hulp van een ethische phisher onze Inspecteur zelf te phishen", vertelt David Van Ooteghem. Isabelle Marchand concludeert hieruit: "Het kan iedereen overkomen. Het is dus heel belangrijk om steeds alert te zijn. Het is heel belangrijk om nooit je persoonlijke codes door te geven. Hou je pincode, je responscodes etc. voor jezelf. Ga ze nooit delen met iemand anders. Op die manier kan je nooit in de val trappen van iemand anders!"

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!