Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Spits

De Ford Ka is gegroeid en werd de Ka+

ma 21 nov. - 1:23

De Ford Ka is dood, leve de Ka+ !
Ford KaPlus

‘De Ford Ka is dood, leve de Ka+.
Dat Ford de vorige Ka heeft gedumpt is niet zo verwonderlijk.
Die werd nl. samen met de Fiat 500 gebouwd, en Fiat heeft met Chrysler enkele jaren geleden 1 van de 2 grote Amerikaanse concurrenten van Ford binnengehaald.

Resultaat is dat Ford nu geen mini-stadsauto meer heeft, want de nieuwe Ka+ is een stuk ruimer, en maakt geen deel uit van het A-segment, maar van het B-segment, net als de Ford Fiesta.
Die Fiesta dient trouwens als basis voor de nieuwkomer.

De mondialisering gaat onverminderd door, ook bij Ford, want de Ka+ werd ontwikkeld in Brazilië, en wordt gebouwd in Indië.
Een beetje het verhaal van de Ford EcoSport, maar die werd op de Europese markt losgelaten zonder dat hij eerst een update voor onze markt kreeg.
Die fout wilden ze blijkbaar geen tweede keer maken, en dus kreeg de Ka+ een extreme make-over voor hij naar onze kontreien kwam.
Zijn onderstel werd aangepast, en het interieur kreeg een ferme boost.

Toch blijft de Ka+ een basic karretje, en een heuse budget auto.
Een concurrent voor de Dacia Sandero of de Kia Rio.

De Ka+ is te koop met slechts 1 motor: een 1,2 liter 4-cilinder benzinemotor met 70 of 85 pk.
En er zijn maar 2 uitvoeringen: de Essential met 70 pk, en de Ultimate met 85 pk.
De eerste kost 10.200 euro, de tweede 11.700 euro.

Naast die interessante prijs heeft de Ka+ nog andere pijlen op zijn boog zoals de opvallende stilte tijdens het rijden.
Hij is ongetwijfeld de stilste van de klas.
Het rijgedrag is prima, en het onderstel en de besturing zijn Ford-waardig.
En hij biedt veel ruimte en comfort voor zo’n compacte wagen.

Minder leuk is de wat amechtige motor die zeker niet gediend wordt door de handgeschakelde vijfbak met lange overbrengingsverhoudingen.
De afwerking is netjes, maar meer ook niet.
Kan ook moeilijk voor die prijs.
En zoals bijna altijd ligt het testverbruik aanzienlijk hoger dan wat de constructeur belooft.

De nieuwe Ford Ka+ is best een goeie een aangename auto, maar eerder rationeel dan passioneel.
Eenvoudig, maar praktisch en betaalbaar.’




TECHNISCHE FICHE FORD KA+ ULTIMATE
Motor:
Configuratie 4 cilinders in-lijn
Cilinderinhoud 1196 cc
Brandstof Benzine
Vermogen in Kw/pk 63/85
Koppel 112 Nm
Overbrenging Vooraan
Versnellingsbak Manuele 5-bak
Emissienorm E6
CO2-uitstoot 110 gram/km
Fiscaal vermogen 7 pk

Prestaties:
Optrekken 0-100 km/u 13.9 sec.
Topsnelheid 166 km/u
Verbruik volgens Ford 4.8 l/100 km
Gemiddeld testverbruik 7 l/100 km

Afmetingen en gewicht:
Aantal deuren 5
Aantal zitplaatsen 5
Lengte (mm) 3929
Breedte (mm) 1695
Hoogte (mm) 1521
Gewicht (kg) 930
Sleepvermogen geremd (kg) 300
Tankinhoud 42 liter
Banden voor 195/55 R 15
Banden achter 195/55 R 15
Inhoud kofferruimte 270 liter

Garantie:
Roest 12 jaar
Onderdelen / uren 2 jaar


PRIJS FORD KA+ ULTIMATE
Vanaf 11.700 euro zonder opties
Er is een KA+ Essential vanaf 10.200 euro


TECHNISCHE FICHE FORD KA+ ULTIMATE
+stilste auto in zijn klasse
+rijdt comfortabel
+veel binnenruimte
+billijke prijs

-wat astmatische aanvoelende motor door de lange overbrengingsverhoudingen van de 5-bak
-afwerking niet meer dan aanvaardbaar
-testverbruik fiks hoger


EINDSCORE FORD KA+ ULTIMATE
7 op 10

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet