DE NIEUWE ALFA ROMEO STELVIO, DE SPORTWAGEN ONDER DE SUV'S !

woensdag 31 mei 2017 - 07:00
Alfa Romeo Stelvio
‘Alfa Romeo heeft lang gewacht met een SUV, maar nu is die er. En hoe ! De Stelvio is zondermeer dé sportwagens onder de SUV’s. Een heuse Porsche Macan-killer. Dat is die andere, maar veel duurdere, dynamische SUV.

De Stelvio is een belangrijke auto, want tegenwoordig is 1 op 4 verkochte wagens een SUV. Hij is genoemd naar de meest spectaculaire Italiaanse Alpenpas, bekend van de Italiaanse Giro, en van zijn 48 haarspeldbochten aan de ene kant, en 39 haarspeldbochten aan de andere kant van de 2.800 meter hoge top.

Een toepasselijke naam want de Alfa Romeo Stelvio houdt van het betere bochtenwerk, heeft een verbluffend weggedrag, en bezit de meest directe besturing ooit in een SUV. De kleinste stuurbeweging wordt meteen beloond door een haarfijne koerswijziging. En de remmen bijten als een Pitbull. Dat is allemaal even wennen, want héél uitzonderlijk voor een SUV.

Voor een deel komt dit omdat de Stelvio grotendeels gebaseerd is op de Giulia, een auto die zélf ook veel ouderwets rijplezier biedt. Alfa heeft natuurlijk ook heel veel tijd gehad om na te denken over haar eerste SUV en om alles uit te proberen tot het écht goed zat. Het resultaat is een fantastische rij-machine, waar je aan verslingerd raakt.

Ik kon de Stelvio First Edition uitproberen, een speciale lanceringsversie met alle toeters en bellen, en vooral met een gretige 2-liter turbobenzinemotor van 280 pk die er altijd zin in heeft. Hij heeft amper 5,7 seconden nodig om van 0 naar 100 te sprinten, en de power is bij alle toerentallen beschikbaar. Maar als je telkens op zijn avances ingaat, dan stijgt het verbruik fors. Hou je je gedeisd, dan kom je met minder dan 10 liter makkelijk 100 km vér.

Om het feest compleet te maken hebben alle Stelvio’s een schitterende achttrapsautomaat én vierwielaandrijving, dus ook deze First Edition die 54.600 euro kost, en die geen opties nodig heeft; zo compleet is hij.

Het interieur lijkt wel weggelopen uit de Giulia. Met veel leer en aluminium, in deze First Edition nog aangevuld met hout. En mét de opvallende startknop OP het stuurwiel. De Stelvio biedt veel ruimte voorin én achterin, en heeft dan nog plaats over voor een forse bagageruimte waarvan je de achterklep elektrisch bedient.

Uiteraard bezit deze Alfa Romeo ook de beroemde DNA-knop die het karakter van de auto ingrijpend wijzigt. In Dynamic-modus is de Stelvio First Edition een pure sportwagen. Eentje die een beetje hoger op zijn pootjes staat.'



TECHNISCHE FICHE ALFA ROMEO STELVIO FIRST EDITION
Motor:
Configuratie 4 cilinders in-lijn
Cilinderinhoud  1995 cc
Brandstof Benzine
Voeding Turbo
Vermogen Kw/pk 206/280
Koppel 400 Nm
Overbrenging 4x4
Versnellingsbak Automaat met 8 verhoudingen
Emissienorm E6
CO2-uitstoot 161 gram/km
Fiscaal vermogen 11 pk

Prestaties:
Optrekken 0-100 km/u 5.7 sec
Topsnelheid (km/h) 230
Verbruik volgens Alfa Romeo 7.0 l/100 km
Gemiddeld testverbruik  10,5 l/100 km

Afmetingen en gewicht:
Aantal deuren     5
Aantal zitplaatsen     5
Lengte (mm)     4687
Breedte (mm)     1903
Hoogte (mm)     1688
Gewicht (kg)     1585
Sleepvermogen geremd (kg)     2300
Tankinhoud (liters)     64
Banden voor     235/55 R 19
Banden achter     235/55 R 19
Inhoud kofferruimte (liters)     525

Garantie:
Roest     8 jaar
Onderdelen / uren  2 jaar


PRIJS ALFA ROMEO STELVIO FIRST EDITION
54.600 euro
Er is een Alfa Romeo Stelvio vanaf 39.550 euro


PLUS-EN MINPUNTEN ALFA ROMEO STELVIO FIRST EDITION
+dé sportwagen van de SUV’s
+Porsche Macan-killer
+duidelijke verwantschap met de sportieve Giulia
+meest directe besturing ooit bij een SUV
+hangt geweldig aan het gas
+schitterende prestaties van de 2-liter turbo benzinemotor met 280 pk
+verbluffend weggedrag met permanente vierwielaandrijving
+knap interieur
 

-pittig verbruik bij pittige rijstijl
-niet de mooiste Alfa Romeo ooit




EINDSCORE ALFA ROMEO STELVIO FIRST EDITION
9 op 10

 

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!