DE NIEUWE NORM IN ZIJN KLASSE: MERCEDES E

zaterdag 3 september 2016 - 12:20
Het gaat goed met Mercedes.

Het gaat goed met Mercedes.
Het automerk met de ster heeft concurrenten Audi en BMW voorbijgestoken.
In Duitsland tenminste.
Bij ons moet het die 2 andere Duitse premiummerken (voorlopig?) nog laten voorgaan.

Veel heeft te maken met het nieuwe geslaagde design van Mercedes dat ook een jonger publiek aanspreekt.
Plots ziet een Mercedes er weer sexy uit.

Het meest gerenommeerde model bij Mercedes is de E-Klasse.
Het is al decennialang hun uithangbord .
De E is wereldwijd bekend als DE luxe-limo, DE zakenberline, en DE taxi.
13 miljoen hebben ze er van verkocht.
Onverwoestbaar, maar tot voor kort wel een beetje saai.

Daar is nu verandering in gekomen met de nieuwe E-Klasse die er wulps en aantrekkelijk uitziet.
Sexier en slanker zelfs dan de BMW 5 of de Audi A6.
Super-gestroomlijnd ook met de beste waarde ooit voor dit type auto.
Nadeel van de nieuwe styling is dat de E-Klasse nog nauwelijks te onderscheiden is van de C-Klasse of de S-Klasse.

Ik kon de E-Klasse 350d met AMG-Line uitproberen.
Die heeft een krachtige 3-liter V6-turbodiesel van 258 pk en een indrukwekkend koppel van 620 Newtonmeter.
Daaraan zit een 9-trapsautomaat (!) die prima werk levert.
De AMG-Line slaat op de looks van de auto, niet op de motorisatie, maar ziet er wel wel heel geslaagd uit.

De prestaties van de krachtige V6-turbodiesel zijn navenant: een elektronisch begrensde top van 250 km per uur, en een spurtje vanuit stilstand naar 100 in nog geen 6 seconden.
En toch verbruikte ik tijdens de testritten gemiddeld 6,5 liter diesel, en ligt de officiële theoretische CO2-uitstoot erg laag.

Het interieur is ronduit schitterend met op het dashboard 2 grote schermen waarop je zelf kiest welke info je wil zien.
De zetels en de afwerking van heel het interieur zijn trouwens superieur.
En om het comfort compleet te maken heeft deze versie van de E-Klasse luchtvering die alle putten en bulten in ons erbarmelijk wegennet gladstrijkt.
Mercedes opnieuw zoals in de gouden jaren.

Je kan de nieuwe E-Klasse uitrusten met een nagenoeg oneindige lijst van rijhulpsystemen die samen culmineren in de Mercedes ‘Drive Pilot’ die er een semi-autonoom rijdende auto van maken.
Bij een nakende zijdelingse aanrijding geven de voorzetels de inzittenden zelfs een zetje naar het midden van de auto.
Met het Dynamic Select systeem stel je de motor, versnellingsbak, luchtvering , stuurinrichting, ESP in 5 verschillende modi in.
En als je het nec plus ultra wil op vlak van geluid, dan kies je voor het Burmester Surround Sound System. Héél indrukwekkend !

De auto zit propvol met snufjes, zoals kleine touchpads op de stuurnaven waarmee je kan ‘swipen’ op je 2 schermen, of een touchpad op de middenconsole waarop je kan schrijven.
Het houdt niet op, maar de optielijst is dan ook 60 pagina’s lang !

Dat kan de prijs van de zo al niet goedkope Mercedes E-Klasse danig doen oplopen.
En dat is meteen zijn grootste minpunt.
Maar dat dit de nieuwe norm is in luxe-berlines, dat mag wel duidelijk zijn.




TECHNISCHE FICHE MERCEDES E 350d AMG-LINE
Motor:
Configuratie 6 cilinders in V
Cilinderinhoud 2987 cc
Brandstof Diesel
Voeding Turbo
Vermogen Kw/pk 190/258
Koppel 620 Nm
Overbrenging Achteraan
Versnellingsbak Automaat met 9 versnellingen
Emissienorm E6
CO2-uitstoot 133 gr/km
Fiscaal vermogen 15 pk

Prestaties:
Optrekken 0-100 km/u 5.9 sec.
Topsnelheid 250 km/u
Verbruik volgens Mercedes 5.1 l/100 km
Gemiddeld testverbruik 6,5 l/100 km

Afmetingen en gewicht:
Aantal deuren 4
Aantal zitplaatsen 5
Lengte (mm) 4923
Breedte (mm) 1852
Hoogte (mm) 1468
Gewicht (kg) 1725
Sleepvermogen geremd (kg) 2100
Tankinhoud (liters) 66
Banden voor 245/40 R 19
Banden achter 275/35 R 19
Inhoud kofferruimte 540 liter

Garantie:
Roest 30 jaar
Onderdelen / uren 3 jaar


PRIJS MERCEDES E 350d AMG-LINE
64.445 euro zonder opties
Prijs testwagen mét opties:88.979,77 euro
Er is een nieuwe Mercedes E-Klasse vanaf 45.980 euro


PLUS-EN MINPUNTEN MERCEDES E 350d AMG-LINE
+Mercedes heeft van niemand lessen te krijgen als het om luxe-berlines gaat
+dit is de nieuwe norm in deze klasse
+superieur rijgedrag
+heerlijke rijmachine
+vinnige en toch zuinige V6-turbodieselmotor met veel koppel
+knappe 9-trapsautomaat
+fantastisch interieur, en wat een afwerking !
+royale ruimte ook achterin
+veel rijplezier en toch heel comfortabel
+de nieuwste rijhulpsystemen en talloze andere snufjes

-vele en dure opties (60 pagina’s!)
-nauwelijks nog te onderscheiden van de C-Klasse of S-Klasse
-dieselmotor nagelt soms als een oude taxi


EINDSCORE MERCEDES E 350d AMG-LINE
9 op 10

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!