Dodge Ram, ik wil de grootste hebben!

vrijdag 10 juni 2016 - 10:53
Als je de grootste auto wil, dan koop je de ‘Dodge Ram 1500 Laramie Crew Cab 3.0 V6 Diesel 4x4’ !

‘IK WIL DE GROOTSTE HEBBEN’, zong Raymond van het Groenewoud indertijd.
Wel, als je de grootste AUTO wil, dan koop je de ‘Dodge Ram 1500 Laramie Crew Cab 3.0 V6 Diesel 4x4’ !
Dan heb je niet alleen de grootste auto, maar volgens mij ook de auto met de langste naam.

De Dodge Ram is een Amerikaanse full-size pick up truck.
Razend populair in de States.
Hij is 5 meter lang, 2 meter hoog, en 2 meter 50 breed mét zijn enorme achteruitkijkspiegels.
Gevolg: je kan hem in onze Belgische parkings en parkeerplaatsen amper kwijt.

Het design van de Ram is geïnspireerd op dat van Amerikaanse trucks en locomotieven.
De snoet van de Ram ziet er inderdaad uit als die van een goederentrein.
En achter het stuur toren je hoog boven het andere verkeer uit; net als in een truck.

Het interieur is gigantisch ruim maar ook super luxueus, compleet en praktisch.
Daar kunnen de Europese automerken nog iets van leren..
En er is volgens mij meer beenruimte op de achterbank dan in een Mercedes S-klasse limousine.

Wél Europees is de zescilinder turbodieselmotor van het Italiaanse VM-Motori.
Een motor die ook in de Jeep Grand Cherokee steekt, maar evengoed in de Maserati’s Ghibli en Quattroporte.
Tenslotte maakt Dodge deel uit van de grote Fiat-groep.

De 244 pk vermogen worden naar de vier reuzenwielen geleid via een prima werkende 8-trapsautomaat van het Duitse ZF.
De vierwielaandrijving schakelt automatisch in als de wielen doorspinnen, maar vooral op nat wegdek kan je ze best permanent inschakelen.
Het gewicht op de achteras van zo’n (lege) pick-up is nu eenmaal te licht in vergelijking met de voorkant, en dus heeft hij wel eens zin om met zijn staart te slaan als alleen de achterwielaandrijving aanstaat.

Deze dieselversie is dus speciaal voor Europa, want normaal zit er onder de motorkap (waarop een klein vliegtuigje kan landen), een 5.7 liter V8-benzineslurper.
Maar dat is helaas onbetaalbaar bij ons.
Veel eigenaars van zo’n Dodge Ram kiezen dan maar voor LPG.
Of nu dus voor deze nieuwe dieselversie.
Groot voordeel is dat je deze gigant kan inschrijven als lichte vracht, en dan betaal je geen BIV en amper rijtaks.

De 3-liter turbodiesel sleurt de 2.7 ton wegende Ram probleemloos vooruit, en de prestaties zijn zelfs best pittig.
Volgens Dodge verbruikt hij gemiddeld 9,5 liter, maar tijdens de testritten zat ik daar toch een liter of 2 boven.

Als ik een Amerikaanse cowboy was kocht ik mij meteen een Dodge Ram.
Maar dan met een V8-benzinemotor.
Want die is in verhouding een stuk minder duur dan de diesel.
Yihaaaa !


TECHNISCHE FICHE DODGE RAM 1500 LARAMIE CREW CAB 3.0 V6 DIESEL 4X4

Motor + aandrijflijn + verbruik
Type V6 turbodiesel
Commonrail injectie
Inhoud 2.987 cc
Vermogen 179 kW / 244 pk
Koppel 569 Nm
Versnellingsbak 8-trapsautomaat
Inschakelbare vierwielaandrijving
Uitstoot CO2 258 gr/km
Gemiddeld verbruik volgens Dodge 9,5 l/100 km
Gemiddeld testverbruik 12 l/100 km
Euronorm Euro 6

Afmetingen + gewicht
Max. trekgewicht 3.500 kg
Leeggewicht 2.695 kg
Lengte 5082 mm
Breedte zonder spiegels 2017 mm
Breedte mét spiegels 2470 mm
Hoogte 1992 mm
Inhoud tank 98 liter

Waarborg
4 jaar of 150.000 km (voor 1000 euro extra)


PRIJS DODGE RAM 1500 LARAMIE CREW CAB 3.0 V6 DIESEL 4X4
55.539 euro
Testwagen met opties 61.225 euro
BIV 0 euro (lichte vracht)
Rijtaks 149 euro (lichte vracht)


PLUS-EN MINPUNTEN DODGE RAM 1500 LARAMIE CREW CAB 3.0 V6 DIESEL 4X4
+gigantisch veel binnenruimte
+meer beenruimte op de achterbank dan in een Mercedes S-klasse !
+super-comfortabel en praktisch
+alle luxe van een limousine
+afwerking bijna op Europees niveau
+rijhouding torent hoog boven het andere verkeer uit
+indrukwekkende prestaties
+aanvaardbaar verbruik van de Italiaanse 3-liter turbodieselmotor
+knappe achttrapsautomaat
+geen BIV, weinig rijtaks, en volledig aftrekbaar voor zelfstandige
+grote laadbak
+ideaal als je de grootste wil hebben :-)

-forse aankoopprijs diesel (veel duurder dan benzineversies)
-mega buitenafmetingen niet meteen geschikt voor onze steden, smalle straatjes, en parkeerplaatsen
-hoge instap
-op nat wegdek is de inschakelbare vierwielaandrijving geen overbodige luxe !
-minder rijhulpsystemen dan Europese wagens
-niet meteen politiek correct...


EINDSCORE DODGE RAM 1500 LARAMIE CREW CAB 3.0 V6 DIESEL 4X4
7,5 op 10

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!