Fruitteler Karel Vaes: "Als we minder Belgische appels moeten telen, dan kunnen er bomen en appelsoorten verdwijnen"

donderdag 15 april 2021 - 18:05
Unsplash
De Belgische fruittelers zijn samen met de Boerenbond een actie gestart: "Geen bloesems zonder fruittelers". Met de actie willen ze de consument aanzetten om wat vaker te kiezen voor een Belgische appel. Want velen Belgen genieten van de bloesems, maar vergeten dat wel eens in de winkel. Haspengouwse fruitteler Karel Vaes vertelt er over in 'Spits'.

Boomgaarden vol bloesems

"Ze staan momenteel nog niet in volle bloei, omdat het koud weer is evolueren de bloesems nu traag. We zitten momenteel in wat men noemt het stadium van de witte knop. Als het warm genoeg wordt, dan gaan de bloemen sneller open. Dan zijn de bijen actief en is er een onmiddellijke bestuiving maar met het koude weer hebben we nu een lange bloei. En dat is goed: mensen kunnen nu 4 weken lang komen genieten van de bloesems", vertelt Karels Vaes, Haspengouwse fruitteler van appels, kersen en peren.

Maar de mooie bloesems langs de velden kunnen ook verdwijnen, wanneer er minder Belgische appels worden gekocht. “Als we fruit moeten telen hebben we die bomen en boomgaarden nodig. Hoe meer fruit we kunnen telen, hoe meer bomen en bloesems er zullen zijn. Er kunnen bomen en soorten verdwijnen als we minder moeten telen.”

Je hebt eigenlijk twee tendensen: mensen willen graag lokaal kopen of ze willen een merk kopen, en dan kan het van overal komen." 

Karel Vaes

Lokaal fruit of een merk 

“Vroeger dan stoeften we wel eens over onze Jonagold in België of over onze goede bewaring van appels. Maar vandaag de dag eten mensen graag verse appelen. In het zuidelijke halfrond hebben ze in maart, april een nieuwe oogst, daar hebben ze dan verse appels en dan zijn onze appels al 5 à 6 maanden oud. Maar omgekeerd hebben wij in oktober een verse oogst en zijn de appels daar dan oud. We merken vooral een trend in de winkels om ook die nieuwe overzeese oogst aan te bieden."
 
“Mensen eten vandaag graag fruit van een bepaald merk, zoals de 'Pink Lady'. En je merkt dat winkels ook die continuïteit willen aanbieden, ze willen het beschikbaar maken het hele jaar rond. En dan is het merk belangrijker dan de herkomst. Op een pakje Pink Lady zie je soms staan dat de appels uit Frankrijk komen, maar ook uit Chili, Nieuw-Zeeland, Australië... Het staat er ook maar in het klein op. Je hebt eigenlijk twee tendensen: of mensen willen graag lokaal kopen, of ze willen een merk kopen en dan kan het van overal komen."

Meer bewust consumeren

“Ik ga nooit zeggen dat iemand een bepaalde soort appel wel of niet mag eten. Iedereen mag voor mij een appel kopen die van ver komt. Ik wil alleen maar meegeven: denk soms eens aan de balans. En weet ook wel dat die appels vaak bijzonder duur zijn. Ik hoop gewoon dat mensen ook meer kunnen genieten van de appelen die van hier komen. Persoonlijk vind ik: hoe lokaler je koopt, hoe ecologischer en het is ook sympathiek als consument." 

"Ik denk dat het belangrijk is dat je je bewust bent van de seizoenen. Je kan ook altijd aan je winkel signaleren dat je bijvoorbeeld graag Belgisch fruit wil kopen. In de winkel zou je onze appels kunnen herkennen doordat wij niet sorteren op maat maar op smaak. Als wij een kist leveren, dan zitten daar kleine, soms grote appelen in, ze zijn vooral op smaak geplukt."

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!