Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Spits

Guy en Radio 2-luisteraar testen de Porsche 718 Boxster

ma 31 okt. - 9:44

Nieuwe Boxster levert 2 cilinders in !

‘Er is al heel wat te doen geweest rond de downsizing van de Porsche Boxster en Cayman-6-cilinder boxermotoren naar 4 cilinders.
De beroemde ‘flat 6’ van Porsche behoort bij deze ‘instapmodellen’ van de Duitse sportwagenbouwer definitief tot het verleden.
En voor sommige Porschisten is dat een brug te ver.
Maar dat zegden ze ook al bij de introductie van de SUV-modellen Cayenne en Macan, en idemdito bij de invoering van dieselmotoren in de SUV’s van Porsche en in hun vierdeurs sportberline, de Panamera.

Nochtans is zo’n viercilinder in de ‘kleine’ Porsche niet zo gek, want in de jaren ‘50 had de eerste Porsche, de 356, ook al een viercilinder boxermotor.
Die had toen uiteraard veel overeenkomsten met de motor uit de Volkswagen Kever, want dat was ook een ontwerp van Porsche.

En daar wringt hem nu het schoentje: sommige puristen vinden dat de nieuwe Boxster en Cayman te veel klinken als een oude Kever.
Flauwekul, want dat typische Kevergeluid werd geproduceerd door een kleine luchtgekoelde krachtbron, en de Boxster S heeft een centraalgeplaatste watergekoelde boxermotoren van 2500cc en 350pk.

Akkoord dat het motor-en uitlaatgeluid nu ANDERS klinkt dan bij de vorige modellen met zescilinder boxermotor.
Anders, maar daarom niet minder aangenaam.

Veel belangrijker dan het geluid is overigens het rijden.
En bij de Boxster S valt dat geweldig mee.
De turbomotor laat zich hier van zijn beste kant zien (én horen!), en je merkt nauwelijks verschil met de ‘oude’ zespitter.
Mocht je niet weten dat er nu een viercilinder achter je rug steekt in plaats van de ‘flat six’ dan zouden de meesten van ons het niet eens zouden merken.

Naast de indrukwekkende prestaties en het geweldig goede weggedrag van de nieuwe Boxster S, zijn ook de praktische en comfortabele aspecten van deze Duitse roadster gebleven.
Dit blijft echt een sportwagen die je perfect als dagelijks vervoermiddel kan gebruiken, en die ook ideaal is om met zijn tweetjes op reis te gaan, want hij heeft 2 bagageruimtes: eentje voorin én een tweede achterin.
Super handig !

De afwerking vanbinnen én aan de buitenzijde van de nieuwe Boxster is nog altijd écht premium, en nu is ook het infotainment helemaal bij de tijd.
En hij ziet er voortaan een stuk volwassener uit.

De instapprijs van de nieuwe Boxster bedraagt 56.000 euro, en voor de S betaal je dik 12.5000 euro extra.
Ik vraag me af of die S die forse meerprijs waard is, want de prestaties en de uitrusting verschillen niet zo veel.

Zoals steeds bij Duitse premiummerken moet je uitkijken voor de nagenoeg eindeloze lijst met vaak (dure) opties.
Die kunnen de auto (extreem) duur maken.


TECHNISCHE FICHE NIEUWE PORSCHE BOXSTER S
Motor:
Manueel PDK (=automaat)
Aantal cilinders 4 4
Cilinderinhoud 2.497 cm³ 2.497 cm³
Motoropstelling Middenmotor Middenmotor
Max vermogen 257 kW (350 pk) 257 kW (350 pk)
bij toerental 6.500 tr/min 6.500 tr/min
Maximumkoppel bij toerental 420 Nm bij 1.900 - 4.500 tr/min 420 Nm bij 1.900 - 4.500 tr/min
Compressieverhouding 9,5 : 1 9,5 : 1

Verbruik/emissie:
Manueel PDK
Stadsverkeer in l/100 km 10,7 9,5
Buitenwegen in l/100 km 6,5 6,0
Gemiddeld in l/100 km 8,1 7,3
CO2-emissie in g/km 184 167

Prestaties:
Manueel PDK
Topsnelheid 285 km/u 285 km/u
Acceleratie 0 - 100 km/u 4,6 s 4,4 s (4,2 s met Sport Chrono Pakket)
Acceleratie 0 - 160 km/u 9,7 s 9,5 s (9,2 s met Sport Chrono Pakket)
Tussenacceleratie (80–120 km/u) 5e versnelling 5,0 s
Tussenacceleratie (80–120 km/u) 2,8 s

Krachtoverbrenging:
Manueel PDK
Aandrijving Achterwielaandrijving Achterwielaandrijving
Transmissie 6 versnellingen 7 versnellingen

Afmetingen en gewicht:
Manueel PDK
Lengte 4.379 mm 4.379 mm
Breedte 1.801 mm 1.801 mm
Hoogte 1.280 mm 1.280 mm
Wielbasis 2.475 mm 2.475 mm
Luchtweerstandscoëfficiënt (Cw) 0,32 0,32
Leeggewicht DIN 1.355 kg 1.385 kg
Leeggewicht volgens EG-richtlijn 1.430 kg 1.460 kg
Toegelaten totaalgewicht 1.665 kg 1.695 kg


PRIJS NIEUWE PORSCHE BOXSTER S
Vanaf 68.849 euro zonder opties
Er is een Porsche Boxster vanaf 56.144 euro


PLUS-EN MINPUNTEN NIEUWE PORSCHE BOXSTER S
+fantastische turbo viercilinder boxermotor
+indrukwekkend weggedrag en prestaties
+sportwagen perfect geschikt voor dagelijks gebruik
+afwerking op topniveau
+infotainment helemaal bij de tijd
+erg redelijk verbruik bij redelijk rijgedrag

-pittige prijzen voor de vele opties
-ander motor-en uitlaatgeluid dan bij vroegere 6-cilindermotor
-niet zo redelijk verbruik bij niet zo redelijk rijgedrag


EINDSCORE NIEUWE PORSCHE BOXSTER S
9 op 10

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet