Het grote ongelijk van ‘My Save Account’

dinsdag 7 april 2015 - 16:38
Een bedrijf dat je twee weken 'gratis' toegang beloofd tot een site waarmee je allerhande kortingen kan krijgen. Waar?

De Inspecteur pikte het verhaal op van Charlotte. Zij kreeg in januari een opdringerige telefoon van ‘My Save Account’. Dat bedrijf beloofde haar twee weken ‘gratis’ toegang tot een website waarmee ze kortingen zou kunnen krijgen bij verschillende bedrijven.

Al snel puilde de mailbox van De Inspecteur uit met nieuwe verhalen van mensen die hun rekeningnummer hadden doorgegeven aan dat bedrijf. Niet veel later bleek dat ‘My Save Account’ geld van hun rekening had gehaald.

Febelfin vertelde meteen dat je voor een domiciliëring als consument altijd een schriftelijke toestemming moet geven aan een bedrijf. ‘My Save Account’ heeft dat niet, dus die domiciliëring is vals.

Wie erin gelopen is, heeft 13 maanden de tijd om zijn eigen bank te contacteren en te vragen om dat geld terug te storten. De bank moet dat zonder morren doen. Zij moeten dan maar hun geld proberen te recupereren bij het bedrijf dat hun die valse vraag heeft gesteld. Je kan je bank ook vragen nooit nog domiciliëringen toe te staan van bepaalde bedrijven die je niet vertrouwt.

Laat je niet intimideren

Maar… uit alle nieuwe verhalen die bij Radio 2 binnenkomen, blijkt dat ‘My Save Account’ blijft aandringen op betalen als je een domiciliëring hebt gestopt. Ze stalken je dan via nieuwe telefoons, brieven en zelfs via een incassobureau.

Belangrijk: laat je niet intimideren! Het incassobureau dat ‘My Save Account’ onder de arm neemt, mag zelfs niet actief zijn in ons land. Bovendien is het verhaal met misleiding begonnen. Uit alle mails die Radio 2 binnenkrijgt, blijkt dat er telkens valse argumenten zijn gebruikt, dat er niet helder vertelt wordt wat de dienst nu precies inhoudt, wat gratis is en wat betalend. Dat maakt een eventuele mondelinge verkoopsovereenkomst, meteen ongeldig, omdat de consument hier misleid is.

Wie zo’n brief krijgt, kan best een antwoord sturen dat hij of zij nooit de diensten van ‘My Save Account’ gewenst heeft en daarbij duidelijk stellen dat je nooit tot een betaling wenst over te gaan. Het telefoongesprek dat ‘My Save Account’ opneemt, waarvan het bedrijf zegt dat ze dat als bewijs in handen heeft, is zwak.

Als ze dat ooit al willen inroepen, moeten ze dat aan een rechter voorleggen. Die zal dan eventueel horen hoe misleidend het gesprek was en neemt een opgenomen bewijs nooit heel ernstig.

Ook het Europees Centrum voor de Consument waarschuwt voor de valse praktijken van ‘My Save Account’. Meer info vind je hier.

Conclusie

Vraag je geld terug via je bank als je al betaald hebt via domiciliëring.

Betaal ‘My Save Account’ ook later niet na dreigtelefoons- of brieven en leg eventueel ook klacht neer bij het Europees centrum voor de Consument.

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!