Spits
Het klachtenrapport van de VRT: "De kapsels van televisiegezichten liggen gevoelig bij de kijker"
ma 8 mrt. - 3:56
In 2020 is de klantendienst van de VRT meer dan 31.000 keer gecontacteerd, dat zijn zo'n 84 berichten per dag. Het gaat om zowel vragen, felicitaties als klachten. Anabel Coremans is klachtencoördinator bij de VRT. "Ik ben niet snel meer onder de indruk. Ik doe de job al drie jaar en ik heb al veel gehoord en gezien als het op klachten aankomt. Maar het verbaast me dat bepaalde thema's waar je het niet van verwacht gevoeliger liggen tegenover andere, waar je het net wel van verwacht."
Kapsels en viswijven
Zo zijn de klachten in 2020 sterk beïnvloed door de coronapandemie. "Daar zien we een groot verschil tussen de eerste en de tweede lockdown. In de eerste lockdown was er vooral ongerustheid. Denk maar aan 'Waarom geeft Ben Crabbé een hand aan de finalisten in Blokken?'. In de tweede lockdown was er meer verontwaardiging: 'Waarom mag Sven De Leijer met tien mensen in een chalet zitten en mogen wij geen kerst vieren met de familie?'. Ook al gebeurden de opnames perfect volgens de maatregelen."
Ook de kapsels van televisiegezichten doen stof opwaaien. "Daar hebben we zeker begrip voor. Het is niet fijn dat de mensen thuis met een coronacoupe moeten kijken naar perfect gekapte tv-ankers. Maar we willen natuurlijk dat onze schermgezichten er goed uitzien voor de kijker." Al gebeurt ook het omgekeerde. Zo kreeg journaalanker Fatma Taspinar letterlijk deze klacht: "Zou u niets kunnen doen aan de haardracht van mevrouw Taspinar. Zoveel haar belemmert het zicht op het nieuws waarover zij verslag probeert te doen."
Ook onze Madammen kregen een klacht: 'Zouden jullie de naam van het programma niet beter veranderen in De Viswijven?'. "We bedanken de mensen altijd voor hun mening en feedback. Smaken verschillen nu eenmaal. Als de mensen beleefd zijn, antwoorden we met plezier. En met constructieve feedback stappen we ook naar de programmamakers. Zeker als dat ervoor zorgt dat we in de toekomst minder klachten krijgen."
De datingprogramma's ontvangen ook klachten. "Maar als de date mislukt, krijgen we soms ook mails van nieuwe kandidaten die in contact willen komen met de vrijgezellen. En we proberen dat ook te laten gebeuren."