Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Spits

Het klachtenrapport van de VRT: "De kapsels van televisiegezichten liggen gevoelig bij de kijker"

ma 8 mrt. - 3:56

Elk jaar doet de klantendienst van de VRT het klachtenrapport uit de doeken. In 2020 werden de klachten sterk beïnvloed door de coronacrisis. En daarbij worden de kapsels van televisiegezichten niet gespaard.

In 2020 is de klantendienst van de VRT meer dan 31.000 keer gecontacteerd, dat zijn zo'n 84 berichten per dag. Het gaat om zowel vragen, felicitaties als klachten. Anabel Coremans is klachtencoördinator bij de VRT. "Ik ben niet snel meer onder de indruk. Ik doe de job al drie jaar en ik heb al veel gehoord en gezien als het op klachten aankomt. Maar het verbaast me dat bepaalde thema's waar je het niet van verwacht gevoeliger liggen tegenover andere, waar je het net wel van verwacht."

Kapsels en viswijven

Zo zijn de klachten in 2020 sterk beïnvloed door de coronapandemie. "Daar zien we een groot verschil tussen de eerste en de tweede lockdown. In de eerste lockdown was er vooral ongerustheid. Denk maar aan 'Waarom geeft Ben Crabbé een hand aan de finalisten in Blokken?'. In de tweede lockdown was er meer verontwaardiging: 'Waarom mag Sven De Leijer met tien mensen in een chalet zitten en mogen wij geen kerst vieren met de familie?'. Ook al gebeurden de opnames perfect volgens de maatregelen."

Ook de kapsels van televisiegezichten doen stof opwaaien. "Daar hebben we zeker begrip voor. Het is niet fijn dat de mensen thuis met een coronacoupe moeten kijken naar perfect gekapte tv-ankers. Maar we willen natuurlijk dat onze schermgezichten er goed uitzien voor de kijker." Al gebeurt ook het omgekeerde. Zo kreeg journaalanker Fatma Taspinar letterlijk deze klacht: "Zou u niets kunnen doen aan de haardracht van mevrouw Taspinar. Zoveel haar belemmert het zicht op het nieuws waarover zij verslag probeert te doen."

Met constructieve feedback stappen we naar de programmamakers

— Anabel Cooremans, klachtencoördinator VRT

Ook onze Madammen kregen een klacht: 'Zouden jullie de naam van het programma niet beter veranderen in De Viswijven?'. "We bedanken de mensen altijd voor hun mening en feedback. Smaken verschillen nu eenmaal. Als de mensen beleefd zijn, antwoorden we met plezier. En met constructieve feedback stappen we ook naar de programmamakers. Zeker als dat ervoor zorgt dat we in de toekomst minder klachten krijgen."

De datingprogramma's ontvangen ook klachten. "Maar als de date mislukt, krijgen we soms ook mails van nieuwe kandidaten die in contact willen komen met de vrijgezellen. En we proberen dat ook te laten gebeuren."

Bekijk hier het filmpje waar de schermgezichten klachten over zichzelf voorlezen:

Wil jij contact opnemen met de klantendienst van de VRT? Dat kan via het contactformulier. De medewerkers zijn ook elke werkdag telefonisch bereikbaar tussen 9u en 12u op het nummer 02 741 31 11

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet