Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Spits

Het schip in het Suezkanaal is los, maar er blijft een lange file: "Er kunnen maar 50 schepen per dag door het kanaal en er liggen er meer dan 300 te wachten"

ma 29 mrt. - 2:14

De Ever Given, het schip van het Taiwanese bedrijf Evergreen Marine dat het Suezkanaal bijna een week blokkeerde, is eindelijk losgeraakt. David Van Ooteghem belde in 'Spits' met Patrick Blondé, voormalig directeur van de Hogere Zeevaartschool Antwerpen.
© Canva

Goed nieuws voor de internationale scheepvaart: de Ever Given, het schip dat bijna een week lang het Suezkanaal blokkeerde, is losgeraakt. "Het is eigenlijk nog snel gegaan", zegt Patrick Blondé, voormalig directeur van de Hogere Zeevaartschool in Antwerpen. "Het Suezkanaal is 24 meter diep en 205 meter breed. Het schip is ongeveer 16 meter diep en 400 meter lang. Dan kan het snel geblokkeerd geraken als er iets fout loopt." 

De verlossing

"Ze zijn begonnen met de achterkant van het schip los te maken. Meer bepaald de schroef. Daarna hebben ze de voorkant, de boeg, losgemaakt. Het schip is met een relatieve snelheid tegen de kant gevaren, waardoor de voorkant bijna een meter boven water is gekomen. Ze moesten eerst de schroef aan de achterkant uit de modder halen. Daarvoor hebben ze gespeeld met het water in de balasttanks van het schip. Ze hebben het water van voor naar achter gebracht en omgekeerd. Op die manier hebben ze het schip kunnen loskrijgen.

"Gelukkig is er geen schade. De schroef of de boeg hadden serieuze schade kunnen oplopen. Hij is in een zachte ondergrond gevaren, klei en zand. Daardoor is het sneller gelopen dan gehoopt. Als hij op een rots was gevaren, hadden we een ander probleem."

Een schip is geen auto waarbij je op de rem drukt en stil staat.

— Patrick Blondé, voormalig directeur van de Hogere Zeevaartschool in Antwerpen

"We worden geconfronteerd met de natuurelementen. Als er veel wind is, gecombineerd met zandstormen, is het moeilijk om door het kanaal te varen. Door al die containers kan je het vergelijken met een groot zeilschip. Daardoor zijn ze heel gevoelig voor wind. Boten hebben de neiging om bij te sturen. Maar als de wind plots gaat liggen, stopt het schip niet meteen. Een schip is geen auto waarbij je op de rem drukt en stil staat. Die beweging loopt nog even door. Bij een snelheid van bijna dertig kilometer per uur gebeuren er dan ongelukken."

File

Het schip is los, maar de file verdwijnt niet van vandaag op morgen: "Vermoedelijk trekken ze het schip nu naar de verbreding in het kanaal. Daar kunnen schepen elkaar passeren. Maar er kunnen maar vijftig schepen per dag door het kanaal. En er liggen meer dan 300 schepen te wachten. Als je goed kan tellen, weet je dat het even zal duren. Maar een andere route is ook geen optie. Het kortste alternatief is langs Kaap de Goede Hoop, maar dat is een omweg van twee weken."

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet