Spits
Hoe maak je plaats in de file voor een aankomende brandweerwagen?
wo 25 sep. - 1:12
Verboden in de wegcode
"Alleen douane en politie mogen volgens de wegcode tussen de linkerrijstrook en de rijstrook ernaast rijden," zegt Brecht Vandeburie van de Gentse brandweerzone Centrum. "Ik ken de logica daarvoor niet, maar om in regel te zijn zouden we op de pechstrook moeten rijden. Alleen doen we dat niet altijd, we rijden wél tussen de linkerrijstrook en de strook er naast. Maar vorig jaar kregen we een lezing van een politierechter die ons vertelde dat we dat niet mochten doen. Er zijn ook al veroordelingen gevallen bij ongelukken tussen de brandweerwagens en andere voertuigen als ze tussen de files rijden."
Pechstrook niet overal vrij
"De politie en de douane mogen dat wel," vertelt Brecht Vandeburie. "Maar voor de weggebruikers is het daardoor onduidelijk. Eerst zien ze politiewagens tussen de files rijden en daarna komt de brandweer en die rijdt op de pechstrook en moeten ze wéér uitwijken. Die pechstrook heeft tal van nadelen. Op veel plaatsen staan er brugpijlers, soms staan er voertuigen met pech of ligt er allerlei rommel. Bovendien houden vrachtwagens bij file allemaal rechts. Wij zien dan niets op de pechstrook en we wórden ook niet gezien. Op de plek van het incident moeten we dan door die muur van vrachtwagens rijden om bij de plek zelf te komen."
Duitsland en Oostenrijk het voorbeeld
Maar het kan echt wel anders. "In Duitsland is het bij wet vastgelegd hoe het moet en daar gaan bestuurders vanzelf een pad vrij maken", vertelt Brecht. Vanaf het moment dat er file is, moeten bestuurders op de linkerrijstrook uiterst links houden en die op de rijstrook ernaast uiterst rechts. "Door veel communicatie en sensibilisering is die gewoonte ingeburgerd", besluit hij.