Spits
Kamal Kharmach: "Winkel lokaal, dat is nu echt zo belangrijk!"
ma 2 nov. - 4:53
"Voor kleinere winkels met een kleiner assortiment is een online shop opstarten makkelijker, omwille van de schaal van hun bedrijf. Ze hebben bovendien ook een dichter contact met hun klanten. Als je je aanbod dan gewoon op Facebook zet, is dat vrij makkelijk, en kan het vaak nog een vrij goede omzet opleveren", legt Kamal uit.
"Ik snap dat veel bedrijven met de handen in het haar zitten"
"Maar het is natuurlijk iets helemaal anders wanneer je 20.000 artikelen moet aanbieden. Denk maar aan de winkels met duizenden kerstartikelen... Tegen dat ze dat allemaal in een webshop hebben gekregen, dan ben je een paar weken verder. De concurrentie in kerstartikelen is ook heel groot. Dan gaat het om de grote spelers die al een uitgebreide webshop hebben uitgebouwd. Om dan te verwachten dat klanten op Facebook gaan zoeken naar kerstspullen, zonder een handige betaalmogelijkheid... Ik snap dus dat veel bedrijven met de handen in het haar zitten. Zodra je op Facebook zit met een online shop, moet je precies 24 uur op 24 uur online zijn. Want als je niet meteen reageert, dan vindt je klant het wel in de webshop van een bol.com."
"Kort door de bocht van de overheid dat je nu maar snel-snel een webshop moet maken"
"Je bespaart natuurlijk wel op personeel met een webshop, maar alle andere werkdruk komt nu wel op de zaakvoerder terecht. Ik snap natuurlijk wel dat de overheid deze beslissing moest maken, maar ik vind het wel kort door de bocht om te zeggen dat alle ondernemers nu maar snel-snel een webshop moeten en kunnen starten. Een goede webshop starten, betekent dat je foto's moet maken, of moet laten maken van je producten. Dat kost dus ook geld, op een moment dat je al net méér kosten dan inkomsten hebt. Dat is een heel scheef getrokken situatie. Dat valt goed te doen voor kleinere boetieks die op een kleine schaal werken, maar zodra je een schaal omhoog gaat, ik heb het dan over de kmo's, dan denk ik echt dat die mensen zwarte sneeuw zien."
"Het is nu écht zo belangrijk om lokaal te winkelen"
"Ik ben normaal de grootste bepleiter van een globale economie, maar nu moet het even anders! Het is nu echt heel belangrijk om lokaal te winkelen. Probeer dus als consument om de winkels bij jou in de buurt op te zoeken. Het gaat om Belgische bedrijven, die hier werk creëren, die mee aan onze belastingen bijdragen, en op die manier rendeert dat geld ook in onze economie."