Luchtvaartkenner Riadh Bahri: "Supersonisch vliegen blijft iets waar veel mensen van dromen"

woensdag 5 augustus 2020 - 17:29
Er komt een nieuw supersnel vliegtuig dat op anderhalf uur van Londen naar New York moet kunnen vliegen. Het zou een snelheid van meer dan 3500 kilometer per uur halen. Riadh Bahri, luchtvaartspecialist bij VRT NWS, legt uit.

Richard Branson, de flamboyante Britse zakenman, zit achter het nieuwe vliegtuig. "Hij is een avonturier, filantroop en dromer. Branson is ook de man van Virgin Atlantic, een Britse vliegtuigmaatschappij die op de rand van bankroet staat door de coronacrisis. Maar hij is ook bezig met allerlei ruimtereizen. Supersonisch vliegen blijft iets waar heel veel mensen nog steeds van dromen. Dus ook mensen met bakken geld zoals Richard Branson."

Met een snelheid van 3500 kilometer per uur vlieg je door de geluidsmuur. "Als passagier heb je daar weinig last van. Het is te vergelijken met het moment dat je de snelweg oprijdt. Je trekt op en wordt in je zetel even achteruit geduwd. Na een paar seconden ben je je niet meer bewust van de snelheid. Met een supersonisch vliegtuig is dat ook het geval. Mensen die vroeger al eens supersonisch vlogen, zeggen wel dat het heel veel lawaai maakt. De wanden en vensters van het vliegtuig worden ook heel warm. Dat komt doordat je heel de tijd door de geluidsmuur vliegt. Dat zorgt voor heel veel hitte rond het vliegtuig. Het zijn meestal ook heel erg smalle vliegtuigen. Er is dus niet veel plaats. Het blijft de connotatie van iets heel chique en 'fancy' hebben. Het is een heel exclusief gebeuren."

Supersonisch vliegen kost gigantisch veel geld. De gewone mens zal lang moeten sparen voor een ticket.

Riadh Bahri

Concorde

Het doet allemaal wat denken aan de Concorde. "Dat was het eerste en voorlopig enige commerciële supersonisch vliegtuig. Het is in 1969 op de markt gekomen en heeft gevlogen tot 2003. In 2000 is er een crash geweest met zo’n vliegtuig. Tijdens het opstijgen in Parijs is de Concorde over een stuk metaal van een ander vliegtuig gereden. Dat heeft de brandstoftank doorboord, waardoor het vliegtuig is ontploft. Een jaar later waren er de aanslagen in New York. De luchtvaartsector kwam in een crisis terecht en de Concorde werd te duur."

"Het moment dat de Concorde door de geluidsmuur vliegt, maakt ook een gigantisch lawaai. Ze noemen dat de 'Sonic Boom'. Je kon dus eigenlijk met dat vliegtuig enkel over zee vliegen. Als je dat boven een woonwijk doet, zou iedereen uit zijn bed vliegen van de schrik. Het was toen ook al vrij beperkt in gebruik." Benieuwd of het vliegtuig van Richard Branson het beter doet.

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!