Onterecht onder de radar gebleven: nieuwe Ford Edge

maandag 17 oktober 2016 - 10:54
Ford Edge
De nieuwe grote vierwielaangedreven SUV van Ford, de Edge, is bij ons tot nu toe een beetje ‘onder de radar’ gebleven.

De nieuwe grote vierwielaangedreven SUV van Ford, de Edge, is bij ons tot nu toe een beetje ‘onder de radar’ gebleven.
De auto kreeg niet de aandacht die hij verdient.
De Ford Edge is van het kaliber van de Audi Q7 of de VW Touareg, maar dan voor een zacht(er) prijsje, en veel completer uitgerust.

De Edge is uitsluitend met een 2 liter turbodiesel leverbaar.
Eentje met 180 of 210 pk.

Ik kon de versie met 180 pk uittesten, met de handgeschakelde zesbak. In de zogenaamde Sport-versie.
Misschien niet de perfecte combinatie voor dit comfortabel en uitzonderlijk stil salon op wielen.

Toch is de Ford Edge geen zwalpend schip zoals je misschien zou verwachten van een grote auto met Amerikaanse (eigenlijk Canadese) genen.
Nee, hij is veel dynamischer dan je denkt, en hij rijdt prima.
De actieve stuurinrichting op deze Sport-uitvoering past zich aan de snelheid aan, waardoor je bij lage snelheden maar heel even aan het stuur moet draaien om een fikse bocht te nemen.
Dat is even wennen, zo’n super-direct stuur.

Een grote auto heeft doorgaans 1 groot voordeel: dat hij veel binnenruimte biedt.
En dat is zeker ook het geval bij deze Edge.
Toch is hij niet als zevenzitter beschikbaar, en de achterbank zit niet zo geweldig, maar er is wél heel veel ruimte achterin.

En zo’n giga-kar heeft doorgaans 1 giga-nadeel, en dat is dat je moeilijk een parkeerplaats vindt waar hij in past.
Het zicht naar voor wordt daarbij wat gehinderd door de extreem hoge snuit van de Edge.
Frontaal heeft hij zelfs veel gelijkenissen met de Amerikaanse mega-pick-up trucks.
Erg indrukwekkend, dat wel.

Dat zo’n grote en zware auto best wel een slok lust wisten we al.
Ook hier weer kan je de optimistische verbruikscijfers die de constructeur opgeeft bijlange na niet behalen.

Meer over de nieuwe Ford Edge donderdag 20 oktober in Spits Met David.


TECHNISCHE FICHE FORD EDGE SPORT
Motor:
Configuratie 4 cilinders in-lijn
Cilinderinhoud 1997 cc
Brandstof Diesel
Voeding Turbo
Vermogen Kw/pk 132/180
Koppel 400 Nm
Overbrenging 4x4
Versnellingsbak Manuele 6-bak
Emissienorm E6
CO2-uitstoot 152 gram/km
Fiscaal vermogen 11 pk

Prestaties:
Optrekken 0-100 km/u 9.9 sec.
Topsnelheid 200 km/u
Verbruik volgens Ford 5.9 l/100 km
Gemiddeld testverbruik 7,9 l/100 km

Afmetingen en gewicht:
Aantal deuren 5
Aantal zitplaatsen 5
Lengte (mm) 4808
Breedte (mm) 1928
Hoogte (mm) 1686
Gewicht (kg) 1837
Sleepvermogen geremd (kg) 2000
Tankinhoud (liters) 69
Banden voor 255/45 R 20
Banden achter 255/45 R 20
Inhoud kofferruimte 602 liter

Garantie:
Roest 12 jaar
Onderdelen / uren 2 jaar


PRIJS FORD EDGE SPORT
47.350 euro
Testwagen met opties 53.819 euro
Er is een Ford Edge vanaf 42.900 euro


PLUS-EN MINPUNTEN FORD EDGE SPORT
+giga binnenruimte
+comfortabel en stil salon op wielen
+complete uitrusting
+(letterlijk) véél auto voor je goeie geld
+rijdt lekker en veel dynamischer dan verwacht voor zo’n schip

-giga buitenkant
-extreem hoge voorzijde die het zicht beperkt
-geen zevenzitter beschikbaar


EINDSCORE FORD EDGE SPORT
8 op 10

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!